• ISBN: 9789045006598
  • Bladzijden: 462
  • Datum: 26/02/2011
  • Uitgeverij: Atlas
  • BALTISCHE ZIELEN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • BALTISCHE ZIELEN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Tijdens zijn reizen door de Baltische staten gaat de auteur op zoek naar een aantal belangrijke figuren uit het relatief recente verleden (of zelfs het heden) uit historische, politieke of artistieke middens. Tegelijkertijd ontdekt de lezer zowel de steden, de landschappen als de complexe geschiedenis van Estland, Letland en Litouwen.

In een mooie taal beschrijft Jan Brokken zijn zoektocht naar 15 zeer uiteenlopende personen, die allemaal op een of andere wijze een rol speelden of nog spelen in hun respectieve landen. Veel van deze mensen zijn relatief onbekend in onze contreien, maar de auteur weet zijn verhaal zo boeiend te brengen dat je graag nog meer wil weten over hen. Een mooi voorbeeld is de nog steeds componist Arvo Pärt.

Mogelijk zijn er mensen die je bekijken als muzikale analfabeet wanneer je toegeeft Arvo Pärt niet te kennen. Maar het is toch mooi dat Jan Brokken je zover brengt dat je toch wel eens de muziek wil horen die deze bijzondere en veelzijdige musicus componeerde en nog componeert. Wellicht wat beter gekend is de kunstenaar Mark Rothko en zijn werk, die lange tijd in de Verenigde Staten leefde. Maar wat weet je over zijn Baltische achtergrond en zijn getormenteerde gemoedstoestand? Misschien was het wel zijn "Baltische ziel" die zijn einde bewerkstelligde?

De 15 zoektochten in dit boek zijn geen biografiën en evenmin reisverhalen. In de voetsporen van de auteur ontdek je hoe de Europese geschiedenis hun leven en zijn beïnvloedde. Die Europese geschiedenis was voor hen allemaal jarenlang, soms hun ganse leven, een grote tragedie. De mensen van vlees en bloed die hier opduiken ondergingen op harde en pijnlijke wijze de invloed van de geschiedenis.

Een zeer bijzonder boek!

Tags: Baltische staten, Geschiedenis