• ISBN: 9789020987126
  • Bladzijden: 189
  • Richtprijs: € 17,95
  • Datum: 18/07/2010
  • HOE WORD IK EXPAT? Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • HOE WORD IK EXPAT? Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Naar het buitenland verhuizen is een heuse onderneming waarbij je met tientallen facetten moet rekening houden. Het is dan ook noodzakelijk dat je zich goed gaat voorbereiden. Het start eigenlijk allemaal al bij het nemen van de beslissing. Doe je het of doe je het niet? Niet zo eenvoudig en steeds risicovol. In de toeristische sector zijn er velen die starten met een Bed and Breakfast in het zonniger zuiden, maar spijtig genoeg zijn er veel die terugkomen. De reden is veelal niet het mislukken van hun onderneming maar het zijn andere factoren die tot hun terugkeer hebben beslist. Met 'Hoe word ik expat?' is de helft van het bijna 200 pagina's tellende boek voorbehouden aan de voorbereiding in het thuisland. Dit maakt het nog maar eens duidelijk dat je niet zomaar je biezen moet pakken.

Het boek is geschreven door twee Nederlanders en de meeste verhalen en ervaringen zijn ook van Nederlanders. Als Belg is het deze maal niet hinderlijk omdat de praktische informatie voor beide landen is opgenomen. Zowat alle facetten komen aan bod: problemen met schoolgaande kinderen, partners die mee moeten, het afscheid nemen, het verhuizen, ... Ter plaatse word je geconfronteerd met een cultuurschok, met een moeizame integratie, een partner die niets moet doen en zich verveeld, het eten dat niet meevalt, de slechtere gezondheidszorg en dan is er nog de heimwee.

De auteurs weten deze onderwerpen boeiend te brengen. De grootste waarde van dit boek komt evenwel door de talrijke getuigenissen. Pasklare antwoorden en oplossingen krijg je niet maar die ervaringsdeskundigen die ze aan het woord laten geven je een goede richting aan. Wie nadenkt om naar het buitenland te verhuizen, al dan niet uit vrije wil, moet dit boek echt gelezen hebben. Je zal met meer zelfvertrouwen dit avontuur tegemoet gaan.

Tags: Expat, Lannoo uitgeverij, Reiservaringen