• Richtprijs: € 17,00
  • Datum: 11/01/2010
  • Uitgeverij: Conserve
  • Verdeeld door: Agora Uitgeverscentrum
  • BUENOS-AIRES, WAAR NIETS IS ZOALS HET LIJKT Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • BUENOS-AIRES, WAAR NIETS IS ZOALS HET LIJKT Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

De uitgever kon het niet laten om dit toch wel interessante boek van een al te commerciële ondertitel te voorzien: "Verhalen uit de stad van Maxima". Je moet dan wel tot in zowat eenderde van het boek lezen om wat meer aan de weet te komen over de prominente rol die haar familie speelde tijdens de bloedige en wreedaardige militaire junta. Toch zijn er royalisten die blijven volhouden dat een ministerpost in de junta slechts een bescheiden bijrolletje was. De waarheid is dat je om minster te worden in een land van 36 miljoen inwoners wel echt tot de kleine groep vertrouwenspersonen moet behoren. De auteur doet terecht uit de doeken hoe Willem-Alexander bijzonder geïrriteerd was toen de waarheid over zijn schoonfamilie toch aan het licht kwam. Bovendien beschrijft de auteur hoe dat voormalige militaire regime ook nu nog bijzonder veel invloed heeft. Nog steeds slagen ze erin de rechtsgang te belemmeren en allerhande zaken weg te moffelen.

Anders dan commerciële ondertitel doet geloven reikt deze uitgave veel verder dan de hoofdstad van Argentinië. Veel aandacht is er voor zowel de peronistische beweging als de wrede militaire dictatuur, die onder hun beiden zowat de tweede helft van de twintigste eeuw het land overheersten. Ook de politici die het voorbije decennium de lakens uitdeelden komen aan bod, zowel met hun sucessen als met de minder fraaie kanten van hun bestuur.

Dit boekje, uit de reeks met verhalen van NOS-correspondenten, verhaalt boeiend over de recente geschiedenis van Argentinië, maar heeft ook aandacht voor aspecten als verkeer, huisjesmelkers, Nederlandse drugskoeriers en de inmiddels in drie fracties gesplitste beweging van de dwaze moeders van de Plaza de Mayo.

Tags: Citytrip Buenos-Aires, Vakantie Argentinië