• Richtprijs: € 12,50
  • Datum: 22/09/2009
  • Uitgeverij: Ambo/Anthos en Kosmos
  • Verdeeld door: VBK België
  • WAT TE DOEN ALS IEMAND STERFT Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • WAT TE DOEN ALS IEMAND STERFT Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Dit is het allereerste boek dat ik als dwarsligger gelezen heb. Op het tv-nieuws had ik al gezien hoe klein zo'n boekje is. Maar toen ik het 'life' vasthield schrok ik toch even, het was wel echt klein! Wat is een dwarsligger®? Het is een compleet boek van 8cm op 12cm dat je overdwars leest, je bladert van onder naar boven ipv links naar rechts en het papier is zo dun als dat van een Bijbel of een missaal. En, als je 'een briller' bent zoals ik heb je geen moeite met het lezen van de tekst, er gaan geen letters 'dansen', ook niet na het lezen van de 50ste bladzijde. Wat is het voordeel van een dwarsligger? Je kan het letterlijk overal meenemen en lezen: in je handtas om op de trein te lezen. 10 stuks om mee op reis te nemen? Geen probleem! Steek ze maar in het zijvak van je koffer.

Nu over het boek van Nicci French zelf.
Voor Ellie bestaat alleen nog, de tijd voor en de tijd erna, als ze verneemt dat Greg, haar man, overleden is bij een auto-ongeluk. Jarenlang hebben ze gelukkig samengeleefd, alles deden ze samen: opgestaan, ontbijten, koken, reizen... Nu, na het overlijden van Greg staat ze er alleen voor, hoe gaat ze haar leven nu organiseren, moet ze zelf haar thee op bed brengen en die andere banale dingen regelen zoals de rekeningen betalen en de vuilbak buiten zetten?
Als blijkt dat Greg niet alleen in de auto zat, maar samen met een onbekende vrouw, Milena, die ook overleden is, begrijpt Ellie dit niet. Had Greg een relatie? Ellie gaat zelf op zoek naar de waarheid, maar wordt gelijktijdig gconfronteerd met haar rouwproces. Haar vrienden, van voor de tijd met Greg, maken zich hierom zorgen en willen dat ze zo snel mogelijk de draad van haar leven weer opneemt. Maar, wat is de draad van haar leven, net nu Greg in een negatief daglicht wordt geplaatst? Ellie zet haar queeste, de waarheid over Greg, verder zonder haar vrienden hierin te betrekken.

Dit boek gaat over loyaliteit, vriendschap en vertrouwen, over moed en de noodzaak om de waarheid, hoe pijnlijk die ook is, te kunnen loslaten.

Wat héérlijk om een boek van het bekend schrijversduo Nicci French in een dwarsliggersversie te kunnen lezen. Hup, je stopt het boek in je tas, of de binnenzak van je jas of je broek en loopt naar een prachtige plek in het zonnige park, om je daar helemaal over te geven aan de hersenspinselen van de schrijvers!

PS. Binnenkort verschijnt er van dwarsligger® ook het boek Psalmen. Handig voor een rust- of meditatiemoment tijdens een lange treinreis.