• Bladzijden: 240
  • Richtprijs: € 39,95
  • Datum: 23/12/2021
  • Uitgeverij: Hannibal Books
  • SPOREN VAN MODERNITEIT Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • SPOREN VAN MODERNITEIT Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Vanaf zijn opkomst in het derde decennium van de negentiende eeuw greep de trein de interesse van de mensen. Voor velen werd de trein steeds meer een favoriet transportmiddel, soms ook gehaat. Tal van kunstenaars raakten geboeid door dat snelle monster met zijn vele wielen. Langzamerhand wist de trein zich ook een plekje te veroveren in kunstuitingen allerhande. Het leek wel of deze vorm van moderniteit binnensloop in de beeldende kunsten.

In hun werken hadden de kunstenaars niet alleen oog voor de voordelen of zelfs de schoonheid van wat het nieuwe transportmiddel met zich bracht, maar ook voor de meer donkere of zelfs onbekende aspecten ervan. De trein maakte de wereld als het ware kleiner, bracht nieuwe gebouwen (stations) en structuren (sporen), maar ook angst, onzekerheid, twijfel, ...

In het kader van "Europalia Trains & Tracks" (www.europalia.eu), dat loopt op diverse plaatsen tot 15 mei 2022, verscheen ook deze bijzonder boeiende, leerrijke en mooi geïllustreerde uitgave. De lezer ontdekt onder meer hoe tal van kunstenaars aandacht schonken aan uiteenlopende aspecten van "de trein". Onder hen onder meer Paul Delvaux, Constant Meunier, Giorgio de Chirico, Max Ernst en talloze anderen.

Tegelijkertijd loopt de gelijknamige tentoonstelling in Train World (www.trainworld.be) in Schaarbeek. waar onder meer rijtuigen van de Oriënt Express te bewonderen zijn.

Deze bijzondere uitgave toont ons hoe kunstenaars tegen de trein aankeken, welke vragen zij zich stelden, hoe de trein een rol speelde in hun fantasie, ... Kortom, hoe ook de trein tot hoogstaande kunst leidde.

Uitgegeven in samenwerking met Koninklijke Musea voor Schone Kunsten België en Europalia.

Tags: Kunstboek