• Bladzijden: 303
  • Richtprijs: € 20,99
  • Datum: 9/11/2021
  • Uitgeverij: Uitgeverij Luitingh-Sijthoff
  • MADAME LE COMMISSAIRE EN DE VERDWENEN ENGELSMAN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • MADAME LE COMMISSAIRE EN DE VERDWENEN ENGELSMAN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Misdaden kunnen zich overal voordoen; van het ijskoude Groenland tot heerlijke, warme vakantieregio's, zoals de Provence in dit geval. Natuurlijk moet het thriller-aspect hoofdzaak blijven in dergelijke verhalen, maar bekwame auteurs slagen er steeds vaker in om bij de lezer een gevoel op te wekken van "naar die stad of streek wil ik ook wel eens op reis / vakantie". Een of meer moorden oplossen en tegelijkertijd oog hebben voor landscha^; gastronomie en cultuur, dat lijkt me wel een pluspunt van het gedegen speurwerk. Al is de rauwe werkelijkheid wellicht minder zonnig en prettig.

Is het je trouwens al opgevallen dat sommige thriller-hoofdrolspelers (politiemensen, detectives, etc...) wel vaker een misdaad voorgeschoteld krijgen terwijl ze op reis, vakantie of rust zijn? In voorliggende uitgave is Isabelle Bonnet, leidster van een Franse geheime dienst op herstelverlof in haar geboortedorp in de Provence. Wanneer er daar een Engelsman vermoord wordt in een luxueuze villa, wordt zij tijdelijk aangesteld tot commissaris nadat bleek dat de lokale overheden er niet al te veel van bakten. Au contraire, zelfs.

Een moord komt nooit alleen moet de auteur gedacht hebben en er volgen er dus nog. Tegelijkertijd vraagt madame le commissaire zich af of het auto-ongeluk van haar ouders enkele decennia geleden inderdaad een ongeluk was. Veel werk op de plank dus, maar de commissaris laat niet na ondertussen ook te genieten van het goede leven in de Provence.

De auteur slaagt erin het geheel op een geloofwaardige wijze over te brengen en voert de lezer op behendige wijze mee in zowel het detectivewerk als in het leven in een klein dorp in een mooie regio. Moorden oplossen tijdens je verblijf in de Provence heft zijn charmes, zeker wanneer het verhaal verteld wordt door iemand die oog heeft voor alle aspecten van werken en genieten in deze zeer aangename streek.

Ondertitel: "Een Provence thriller".

Tags: Thriller