• Bladzijden: 396
  • Richtprijs: € 22,50
  • Datum: 25/08/2022
  • Uitgeverij: Uitgeverij De Fontein
  • HET GEHEIM VAN GENT Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • HET GEHEIM VAN GENT Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Mocht deze uitgave onder haar oorspronkelijke titel, "The Omega Factor", gepubliceerd zijn; ze zou veel minder aandacht getrokken hebben. Met "Het geheim van Gent" weet quasi iedereen in onze contreien onmiddellijk over welk geheim het gaat: het Lam Gods uiteraard. Steve Berry gebruikte een aantal ware feiten en gebeurtenissen rond het wereldvermaarde kunstwerk om ze te verwerken tot een thriller met een eigen sfeer. Dat daartoe het paneel van "De Rechtvaardige Rechters" in de fik gestoken wordt, is wel een drastisch begin.

Behalve een uitermate slimme en handige onderzoeker van de Verenigde Naties vormen zusters en paters van twistende kloosterordes de belangrijkste personages. Geld blijkt niet het motief voor de interreligieuze eeuwenoude strijd, daar komt de lezer al heel snel achter. Die situeert zich in een soort van mystieke wereld, ongewoon voor een hedendaagse thriller.

Dat waarheid en fictie door elkaar lopen is niet meteen een probleem, maar waar situeer je onwaarheid of fout? Wat te denken van de bewering dat op de Malediven Boeddhabeelden zouden vernietigd zijn? Of van het feit dat het paneel van de Rechtvaardige Rechters kleiner zou zijn dan andere? Mocht Van Eyck inderdaad tempera gemaakt hebben "op basis van eieren", zoals de auteur stelt, dan zou zijn meesterwerk niet onbeschadigd tot ons gekomen zijn.

Steve Barry verdiepte zich grondig in de complexe wereld van de Van Eycks en het resulterende meesterwerk, op enkele schoonheidsfoutjes na. Hij voegde er een flinke scheut spanning aan toe die lezers beslist zullen appreciëren.

Tags: Thriller