• Richtprijs: € 20,00
  • Datum: 7/06/2016
  • Uitgeverij: vzw Brothers of Mercy
  • Verdeeld door: Stad Hasselt - dienst toerisme
  • GRAFFITI & STREET ART IN HASSELT Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • GRAFFITI & STREET ART IN HASSELT Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Hasselt is een trendzetter op vele vlakken.  Graffiti en Street Art is hier een belangrijk onderdeel van. Meer dan 40 jaar geleden doken de eerste graffitis op.  Die werken of teksten waren toen eerder politiek getint.  Denk maar aan de leuze ‘Leve Tijl’ op de spoorwegbrug op de Kuringersteenweg in Hasselt. Even het verhaal achter deze leuze schetsen … Tijl van Limburg (alias Mario Roymans) was in 1971 even een soort “Robin Hood van Sherlock” in Limburg. Mario Roymans, een twintiger, had het schilderij De liefdesbrief van Johannes Vermeer gestolen in ruil voor 200 miljoen (oude Belgische franken) losgeld.  Dit moest gebruikt worden om de hongersnood in Pakistan aan te pakken. Uiteindelijk werd de dief gevat in de Abdij van Herkenrode in Kuringen-Hasselt.  Diegene die deze leuze gekalkt heeft op de brug, is onbewust de grondlegger geweest van graffiti in Hasselt.

Reeds meerdere jaren organiseert de stad Hasselt het Street Art festival.  Beroemde kunstenaars van over de hele wereld zakken dan af naar de provinciehoofstad om hun werk te tonen aan het publiek. De talrijke, mooie werken  geven de stad een andere dimensie en nodigen uit tot dialoog tussen de artiesten en de toeschouwers.  De aanleiding tot dit boek is de 40 jaar lange creatieve werking met wisselende kunstenaars.  Je kan fotogewijs de evolutie in deze kunstbranche volgen. Dit fotoboek bevat gelukkig ook heel wat ‘tijdelijke’ werken die reeds verdwenen zijn onder de sloophamer.

Maak zeker gebruik van de uitgestippelde wandeling om zelf op zoek te gaan naar de (verborgen) pareltjes.  Achteraan in dit boek vind je een stadsplan met daarop aangeduid, jawel, 40 werken.  Eén van mijn favorieten is de oude elektriciteitscabine aan de Luikersteenweg net buiten de grote Ring.  Hierop hebben Adnate en Sofles twee topwerken neergezet. Dit bouwwerk werd hierdoor een baken aan de rand van het centrum de stad. James Cochran zorgde voor een unieke, blijvende, beeldschepping in de hippe buurt van de Dorpsstraat.  Dat moet je zeker zien!

Kom je ook mee op stap langs deze hippe werken? Dit werk is voorlopig enkel te verkrijgen bij de dienst toerisme van Stad Hasselt: toerisme@hasselt.be

Tags: Citytrip Hasselt