• Bladzijden: 605
  • Richtprijs: € 21,95
  • Datum: 18/03/2012
  • Uitgeverij: Manteau
  • DIGGERS Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DIGGERS Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

In aanloop naar 2014, het jaar waarin de 100ste verjaardag van de Grote Oorlog wordt herdacht, kan deze thriller écht wel tellen.  Zowel qua dikte, een joekel van een boek, als qua inhoud.  De schrijfster heeft duidelijk haar eigen stijl.  Wat alleen maar toe te juichen is.  Want tegenwoordig zijn er een aantal schrijvers op de boekenmarkt die, zo lijkt het wel, samen schrijfles gevolgd hebben én niet van dit leerpatroon kunnen/willen afwijken.

Arne Overstijns, archeloog in spé, sleept zijn beste vrienden mee in een tumultueus avontuur.  De jeugdvrienden werken samen om een weide te ontdoen van alle mogelijk oorlogsartefacten. Door de herbestemming van het perceel moet de grond gecleared worden.  Gecleared wil in dit geval zeggen: ontdoen van alle overblijfselen van de oorlog. Dit bodemonderzoek is een onderdeel van het doctoraalscriptie van de toekomstige archeoloog.  Althans dat heeft Arne Overstijns z’n vrienden wijsgemaakt.  De ware toedracht durft hij hen niet te vertellen. Boven de hoofden van de vrienden spelen zich spelletjes af van politieke intriges, geld en macht.  Hoe meer je vordert in het verhaal, des te meer je voor verrassingen komt te staan.  Telkens als je denkt de clou te weten en de links tussen de verschillende verhaallijnen te kennen ervaar je dat je op het verkeerde spoor zit.  Tot het einde toe lukt het de schrijfster de lezer op het verkeerde been te zetten.

In het verhaal is er ook aandacht voor de vele zéér jonge jongens die gestorven zijn in de loopgraven van de Westhoek middels het verhaal van de Engelse jonge man John Condon.  Maar ook andere feiten en gebeurtenissen over de oorlog wordt een plaats gegeven in dit boek.  Hier is duidelijk goede research gedaan.  Dit is het eerste boek van Schoeters.  Maar ik ben nu al fan en kijk uit naar haar volgende thriller.

Ondertitel: "Een kleine Groote Oorlog"

Tags: Thriller