• Bladzijden: 336
  • Richtprijs: € 22,50
  • Datum: 11/04/2012
  • Uitgeverij: Witsand uitgevers
  • DE MAYONAISE MOORDEN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DE MAYONAISE MOORDEN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Karzeem Zeiz is de hoofdrolspeler in een gloednieuwe thrillerreeks.  Hasselt heeft met deze politiecommissaris,van Tunesische afkomst, nu ook haar eigen speurder.  Of hij zo beroemd wordt als zijn Brugse collega Pieter Van Inn valt nog af te wachten.  In elk geval is het personage van Karzeem Zeiz verfrissend in het Vlaamse thrillerlandschap.  Wat is er zo verschillend met andere speurders? Zeiz is van allochtone afkomst, worstelt met zijn roots, is zwaarmoedig, is erg op zichzelf … en de verder verklap ik niets.  De tandem Enckels-Dewit, het schrijversduo, loopt zéér gesmeerd; het verhaal heeft diepgang en de schrijfstijl is van een hoger niveau.  Beide schrijvers hebben elk al heel wat boeken geschreven.  Wervelstorm van Enckels is ook op deze website gerecenseerd.

Het nieuwe gerechtsgebouw, aan het station in Hasselt, is de plaats delict van een wel zéér brute moord.  Het lichaam van een jongen van Marokkaanse afkomst wordt ontdekt door een bouwvakker.  Karzeem Zeiz onderzoekt de zaak.  Is het een racistische moord?  Gaat het om een afrekening?  Enkele dagen later wordt op het oud kerkhof van Hasselt een tweede lichaam gevonden.  Naast de zoektocht naar de moordenaar speelt zich voor Karzeem ook een strijd af binnen het Hasseltse politiekorps.  Was hij beter in Brussel gebleven in plaats van zijn overplaatsing te vragen naar de Limburgse hoofdstad?

Elke werkdag start Karzeem Zeiz met een kop koffie in de drankgelegenheid van het Hasseltse stationsgebouw.  Veel Hasselaren zullen heel wat plaatsen in het verhaal herkennen.  Het Hasselts decor omvat heel wat gekende plekjes: het ziekenhuis, het historisch beschermde oud kerkhof, het nieuwe gerechtsgebouw, het stationsbuffet en heel wat andere plekjes.

In dit boek worden maatschappelijke thema’s niet uit de weg gegaan.  Er is aandacht voor de multiculturele samenleving met voor beide groepen, zowel de allochtone- als de autochtone bevolking, de subtiele blootlegging van de pijnpunten én de aandachtspunten.  Het doel van het schrijversduo is een reeks van 10 boeken over Karzeem Zeiz te schrijven.   Met het niveau van dit eerste boek is er veel kans op succes.  Een prima thriller!

Tags: Thriller