• ISBN: 9789050117463
  • Bladzijden: 208
  • Datum: 27/11/2020
  • Uitgeverij: KNNV Uitgeverij
  • ZEEZOOGDIEREN VAN EUROPA Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • ZEEZOOGDIEREN VAN EUROPA Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Van de Kaapverdische eilanden tot Spitsbergen, inclusief de Azoren, Madeira en de Canarische eilanden zwemmen verschillende soorten van zeezoogdieren. Zo ook in de Middellandse -, de Kaspische – en de Zwarte Zee. De marine wereld lijkt soms een ver van mijn bed show.  De natuur op het land is makkelijker te bezoeken en te observeren. Toch?  Niet zo als je deze gedegen gids leest.  De schrijver heeft zich als doel gesteld om de lezer elk zeezoogdier van Europa te laten zien, te determineren en waar mogelijk te observeren.  Daarom ook de ondertitel van dit boek: ‘Herkennen van walvissen, dolfijnen, bruinvissen en zeehonden.

Deze gids is opgedeeld in twee delen. Enerzijds de soortenbeschrijvingen en de determinatie op zee. En anderzijds de soortenbeschrijvingen en verdere informatie.

Het is aan jou, lezer, om deze delen apart of samen te lezen.  Ik heb ervoor gekozen om ze samen te lezen.  Zo las ik in het eerste deel over het gedrag, voorkomen, groepsgrootte van de Groenlandse walvis samen met de waarnemingstips  en gelijkende soorten. Dan schakelde ik over naar het tweede deel waar ik meer info vond over de voorplanting, communicatie, bedreigingen, populatie en habitat. De schrijver is zo attent geweest om steeds naar de bijhorende bladzijden te verwijzen.

Dankzij heel wat foto’s en tekeningen wordt het leven in de marine wereld verduidelijkt.  Interessant is ook de beschrijving van de walvisachtigen waarvan de Blauwe vinvis de grootste én het zwaarste zoogdier is.  Het verschil tussen een vis en een walvisachtige, een balein- en een tandwalvis, het wordt allemaal boeiend en eenvoudig uitgelegd.  Net zoals de termen ‘blow’, uitblazen van condenserend vocht door het blaasgat en ‘fluking’ het tonen van de staartvin bij het duiken en ‘breaching’ zoals het opspringen uit het water zoals een dolfijn.

De meer dan 450 foto’s, kaarten en illustraties helpen om de lezer te laten kennis maken met 41 soorten walvissen, dolfijnen, bruinvissen en 9 soorten zeehonden. Van elk dier lees je wel een weetje zoals over de Noordkaper die met slecht een populatie van 450 dieren de meest bedreigde soort is, naast de walrussen, of over de Beloega die de zee kanarie wordt genoemd omwille van zijn vele vocalisaties, of over de potvis, de grootste onder de tandwalvissen.

Zeer boeiende én interessante zeezoogdierengids.

Tags: Natuur