• Richtprijs: € 16,99
  • Datum: 23/11/2014
  • Uitgeverij: Kosmos
  • Verdeeld door: VBK Uitgevers België
  • VOGELS OVER DE VLOER Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • VOGELS OVER DE VLOER Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Vogelbescherming Nederland en uitgeverij Kosmos pakken groots uit met deze gids.  Hun hoofddoel is het voeren van vogels te versterken en verbeteren.  Of je nu een grote landschappelijke tuin hebt of een klein dakterras, dat maakt niet uit.  In beide gevallen kan je vogels aantrekken én observeren.  Want in de eerste plaats hebben deze dieren voedsel en water nodig.  En dat kan je al voorzien op een kleine vierkante meter! Met dit zeer toegankelijk geschreven boek kan iedereen van start.  Je leest wat vogels nodig hebben zoals allerlei soorten noten, bessen en vetten. En welke voedertafels of voederapparaten geschikt zijn voor welke vogel.  Drinken en baden blijken bijna even belangrijk te zijn.

De tips voor een vogelvriendelijke tuin zijn erg divers. Er zijn toepassingen voor elke type tuin voorzien.  Er zijn tal val bomen, struiken of klimplanten die van groot nut zijn zoals de Clematis Montana die dekking biedt voor het nesten en de zaden van vogels. Hoe meer je vogels observeert des te meer je ze leert begrijpen.  Handig hierbij zijn de talrijke vogelprofielen die dieper ingaan op het herkennen van de vogels.

In Nederland is de industrie rond vogelvoer goed voor miljoenen kilo’s.  Dit duidt op het belang ervan voor mens en dier.  Interessant in dit boek is de aangereikte informatie over het foerageren, het territorium, de balts en de jaarlijkse cyclus van de seizoenen.  De talloze foto’s en tekeningen ondersteunen de doelstelling om je tuin boeiender en aanlokkelijker te maken.  En daar is deze uitgave zeker in geslaagd.

Dit is een leuk doe-boek dat past in je schoen bij Sinterklaas of onder de kerstboom.

Ondertitel: Complete gids voor het aantrekken en observeren van vogels.

Tags: Vogelgids