• Richtprijs: € 42,50
  • Datum: 26/06/2011
  • Uitgeverij: NWT
  • Verdeeld door: VBK-België
  • MINERALEN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • MINERALEN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Patrick Dordier en Hugues Leroux slagen erin om in amper drie hoofdstukken én een aanhangsel duidelijk te maken wat in feite mineralen zijn. Hoofdstuk 1 behandeld de algemene karakteristieken van de mineralen. Het opvallende in dit hoofdstuk is dat er slechts 7 kristalstelsels nodig zijn om al de structuren onder te brengen.

Hoofdstuk 2 is gericht op de ruimte en beschrijft de technieken die aldaar gebruikt worden. Zoeken naar meteorieten die mineralen bevatten die te vinden zijn op onze aardbol is één van die technieken. Het gaan halen of ter plaatse gaan onderzoeken van de bodem van bv. onze Maan of Mars is een andere techniek. Dit hoofdstuk onthult nog enkele andere verrassende manieren om te definiëren welke mineralen er aanwezig zijn in de ruimte.

Hoofdstuk 3 neemt een kijkje in onze aardbol. Het meest in het oogspringend is dat hetgeen onder onze voeten ligt niet zo eenvoudig te onderzoeken valt. Het diepst geboorde punt is slechts 10km diep en bevindt zich in het Beierse Windischeschenbach. Naar verluidt zou er een druk van 360 gigapascal heersen  in het middelpunt van onze aarde en we zijn er reeds in geslaagd om simulaties te doen tot 300 gigapascal wat overeenkomt met een diepte van 4600 km in onze aardbol. Het aanhangsel is precies wat het woord zegt en is een beetje te summier opgevat of gewoonweg overbodig omdat er onvoldoende en onvolledige informatie in staat.

De indruk die het boek uitstraalt is die van een eerste kennismaking met de mineralen en de moderne technische mogelijkheden maar het schiet dan weer tekort bij de daarbij horende aanverwante wetenschappen zoals bijvoorbeeld chemie. Het is echter zo dat dit boek samen met het internet gigantisch veel informatie op een eenvoudige manier ter beschikking stelt. Boek en internet zijn dus complementair. In het boek wordt er éénmaal verwezen naar een boeiende internetlink maar op het internet zijn er veel meer vinden.

Tot slot kan men nog opmerken dat de wetenschap der mineralen zich nog houdt aan de verouderde eenheid Ångström in plaats van de SI-grootheid nanometer of picometer. Daarnaast vindt de aandachtige lezer op p. 168, einde tweede alinea, een kemel van formaat ….

Ondertitel: Van de uithoeken van de kosmos tot het binnenste van de aarde

Tags: Wetenschap