• Bladzijden: 136
  • Richtprijs: € 42,00
  • Datum: 2/01/2007
  • Uitgeverij: Het Davidsfonds
  • Het Dijleland Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • Het Dijleland Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Het Dijleland is één van die regio’s met een grote verscheidenheid aan natuur die niet voldoende de aandacht krijgt die ze verdient. Het valt te hopen dat met deze educatief erg interessante uitgave dit gebied hoger mag klimmen op de waarderingsladder van natuurliefhebbers en andere geïnteresseerden.

Dit boek, geschreven in samenwerking met de “Vrienden van Heverleebos en Meerdaalwoud”, is een meer dan verdienstelijke poging om de eigenheid van het Dijlelandschap te beschrijven en onder de aandacht te brengen. Ze slagen er zeer behoorlijk in om de kennis omtrent de regio te bundelen en te actualiseren. De auteurs stellen vast dat de belangen en de snelheden van ontwikkeling met betrekking tot een dergelijk landschap duidelijk verschillend zijn boven en onder de Taalgrens. Een zoveelste vaststelling dat België een land is met twee totaal verschillende ontwikkelingen, visies en culturen.

Een van de interessantste hoofdstukken is dat waarin de geschiedenis van de vorming van dit landschap uit de doeken wordt gedaan. Terzijde wordt ook genoteerd dat de (nog) beboste delen van het Dijleland geen deel uitmaakte van het grote Kolenwoud dat een paar duizend jaar geleden grote gedeelten van Vlaanderen en Wallonië besloeg. Boeiend is ook de aandacht die de auteurs hebben voor de veranderingen die het landschap onderging in de tijd, bijvoorbeeld op vlak van landgebruik. De lezer maakt uitgebreid kennis met al de verschillende aspecten van het hedendaagse Dijleland: de bossen, de waterlopen, de nog resterende heide, de akkerplateaus, de beekvalleien, enz …

Het boek is rijkelijk geïllustreerd met prachtige foto’s (van de hand van Désiré Vanautgaerden), tal van kaartjes, tabellen en grafieken. Samen met de interessante teksten hangen deze illustraties een leerrijk en overzichtelijk beeld op van het Dijleland gisteren en vandaag. Als de belangstelling voor dit landschap niet toeneemt, zal het vast niet aan deze belangwekkende uitgave liggen!

Afmetingen:  22.5 x 28.5 cm
Te koop bij het Davidsfonds en in de betere boekhandel.