• Bladzijden: 256
  • Richtprijs: € 20,00
  • Datum: 8/11/2020
  • Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff
  • EEN LEVEN OP ONZE PLANEET Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • EEN LEVEN OP ONZE PLANEET Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

94 (!) jaar is David Attenborough. En nog steeds heeft hij volop energie om een boek te schrijven om te getuigen over de evolutie van de aarde tijdens zijn leven.  Attenborough heeft ontelbare mensen geïnspireerd met zijn natuurdocumentaires.  Enthousiasmerend is zijn fascinatie voor het leven op onze planeet.  Met dit boek wil hij de lezer bewust maken van de stand van zaken van de natuur.  Tegelijkertijd wijst hij op de omslag die me allemaal samen moeten maken om de biodiversiteit terug te doen stijgen.

Dat wij, mensen, de bedreiging zijn voor onze natuur wordt in dit boek meermaals duidelijk gemaakt. In 1937 waren we  met 2,3 miljard bewoners op de aarde.  66% van onze planeet bestond toen uit wilde natuur.  Vandaag zijn we met vier keer zoveel bewoners én hebben we nog maar 35% wilde natuur over!  Aan de hand van tig voorbeelden lees je hoe de mensheid in haar superieure gedrag ten opzichte van de natuur het verkloot heeft.  We hebben de biodiversiteit uit balans gebracht door onder meer te kappen in het regenwoud, overbevissing van de oceanen, klimaatopwarming, door de CO² uitstoot, de plastieksoep in de oceanen …

Prypjat, Tjernobyl, is voor de schrijver hét voorbeeld van hoe fout we bezig zijn. Als we de volgende tientallen jaren niet ingrijpen voorspellen de wetenschappers een verzuring van de oceaan, blijft de permafrost verder ontdooien, komt er een crisis in de voedselproductie, volgt er een mogelijke pandemie en ontstaat er een énorme migratiegolf door de stijging van de zeespiegel. Dat is nogal wat!
Om het biodiversiteitsverlies om te buigen in biodiversiteitswinst moeten we samen de noodzakelijke veranderingen aanpakken door de fossiele brandstoffen massaal te vervangen door schone energie.

De mens is sterk in het aanpakken van veranderingen én het creëren van nieuwe mogelijkheden.  Deze sterke punten hebben we nodig om de natuur terug wild te maken.  David Attenborough vertelt over succesvolle projecten zoals het verbod op vissen in bepaalde zones zodat de vissen zich kunnen voortplanten. Het doel? Altijd te kunnen vissen!  Hij reikt ideeën aan om de wildernis op het land te behouden, op welke manier we minder ruimte kunnen innemen en hoe we de bevolkingsgroei kunnen aanpakken. Educatie en emancipatie spelen een belangrijke rol voor een eerlijke en rechtvaardige toekomst voor alle mensen.

“De natuur heeft altijd voor ons gezorgd.  Nu is het de hoogste tijd dat wij voor de natuur gaan zorgen”.  Met deze twee zinnen, op de cover van dit boek, vat David Attenborough zijn eigen boek samen.  Het is aan ons allemaal om verantwoording af te leggen, door voor de natuur te zorgen.
Alweer is David Attenborough erin geslaagd om talloze mensen te bereiken met zijn waarnemingen, inzichten én een hoopvolle boodschap voor de toekomst.
Prima boek!! Het boek is een aanrader voor elkeen!

Tags: Klimaatverandering, Natuur