• Bladzijden: 312
  • Richtprijs: € 27,90
  • Datum: 25/06/2023
  • Uitgeverij: UItgeverij Noordboek
  • DROOGTEPLANTEN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DROOGTEPLANTEN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

In deze tijd van klimaatverandering met te warme en tè droge zomers is een naslagwerk over droogteplanten een goede gids om de tuin aan te passen. We moeten met z'n allen op zoek naar droogtebestendige planten die weinig water nodig hebben. In deze gids staan meer dan 450 plantensoorten. Ze zijn gegroepeerd naar de mogelijke plaats in een tuin, met tal van voorbeelden.

Zo passen de Dianthus carthusianorum (anjer), de Agastache Kudos (dropplanten de Erigeron Karvinskianus (muurfijnstraal) op plaatsen in de volle zon. De muurfijnstraal vind je in Vlaanderen ook aan muurtjes van waterlopen, zoals aan de Dijle in Leuven of de Reien in Brugge. Droogteplanten die van schaduw houden zijn onder andere Vinca (maagdenpalm) en Galium Odoratum (lievevrouwbedstro). Een keuze voor planten in de halfschaduw zijn mogelijks Primula Veris (gulden sleutelbloem) en Sedum Spectabile (hemelsleutel).

Wil je een stukje tuin herinrichten? Daarvoor heeft dit boekwerk meerdere goede tips. Enkele voorbeelden. Voorzie bodembedekkers die tegen de droogte kunnen aan de voet van een haag om uitdroging ervan tegen te gaan. Plant "in laagjes", zo heb je minder onkruid en vochtigere grond. Plaats op een aantal plaatsen een watergeefpot, de olla (spreek uit ojja). Kijk ook om je heen, naar de wilde planten in je buurt, en naar de bodemgesteldheid. En baseer je hierop voor de beplanting in je tuin.  Hou ook rekening met de winterhardheid van de plant.

Soms kan je teveel in één boek willen stoppen. In deze uitgave zijn té veel foto's per pagina opgenomen. Vermoedelijk om zoveel mogelijk soorten te kunnen laten zien? Maar het resultaat is dat dat de foto's dikwijls te klein en / of onduidelijk zijn. Er is te weinig aandacht besteed aan het detail, om zo een bloem of blad duidelijk in, beeld te brengen. Een leerpunt voor een volgende uitgave? Voorts is dit een degelijk naslagwerk.

Tags: Planten