• ISBN: 9050112323
  • Bladzijden: 112
  • Datum: 14/01/2007
  • Uitgeverij: KNNV Uitgeverij
  • DE ZWALUWEN VAN SINGRAVEN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DE ZWALUWEN VAN SINGRAVEN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Boerenzwaluwen tref je waar mensen zijn. Misschien zoeken die brave vogels de menselijke nabijheid wel op? Maar het omgekeerde gebeurt ook: soms trekken mensen de zwaluwen achterna, zelfs tot helemaal in zuidelijk Afrika. Daarmee is dit reisverslag nog niet klaar: er verschijnen ook tekeningen en schilderijen van dieren, die een periode van meer dan 80 jaar overspannen.

Dit ongewone reisverhaal begint in 1922 toen W.F.J. Laan samen met zijn chauffeur het landgoed Singraven verlaat voor een safari van 9 maanden in Afrika. In eerste instantie bevat deze uitgave uittreksels uit het dagboek van de chauffeur en beelden die hij indertijd schoot. Het historische reisverslag wordt aangevuld met schilderijen van dieren die Wilhelm Kuhnert in ongeveer dezelfde periode maakte.

Daarnaast is er het hedendaagse reisverhaal van natuurtekenaar Erik van Ommen en schrijfster Wilma Brinkhof die eveneens van op Singraven vertrekken, maar dan om de boerenzwaluw te volgen en te observeren tot diep in Afrika. Onderweg heeft van Ommen natuurlijk ook oog voor andere dieren. Deze uitgave volgt de boerenzwaluw in woord en beeld, maar ook aan de hand van geluid. Bij dit degelijk uitgegeven boekzit immers ook nog een cd met 5 afleveringen uit een radioprogramma over de voorjaarstrek van de boerenzwaluw.

Het geheel vormt een schitterende combinatie van tekst, illustraties en geluid over de jaarlijkse trek van simpele boerenzwaluwen. Misschien herinnert dit boek ons er wel aan hoe complex zelfs het leven van een doodgewone vogel is. Interesse voor dieren, geschiedenis, kunst en reizen worden in deze uitgave op een originele en creatieve wijze met elkaar in verband gebracht.

Formaat: 22.6 x 28 cm, genaaid, gebonden