• Bladzijden: 256
  • Datum: 23/09/2013
  • Uitgeverij: Tirion Natuur
  • Verdeeld door: VBK Uitgevers België
  • DE VERBORGEN WERELD VAN VOGELS Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DE VERBORGEN WERELD VAN VOGELS Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Iedereen observeert wel eens vogels in de tuin, in het park of op een grote open vlakte.  We zien dan stukjes uit het dagelijkse leven van vogels.  Vele gedragingen blijven voor ons verborgen.  Dankzij het onderzoek van Peter Holden krijgt de lezer een inkijk in het gedrag van deze gevleugelde dieren.  Net zoals bij de mensen is het samenleven niet altijd zo eenvoudig.  Ook al is dit soms veiliger.  En net zoals bij de mensen zijn het de overlevenden die voor de volgende generatie zorgen.

Heb je je al afgevraagd waar de vogels, die overdag je tuin bevolken, ’s nachts slapen?  Een verrassend antwoord hierop vind je in het hoofdstuk ‘rusten’.  Andere interessante items in dit werk gaan over het broedgedrag, de populatieregulatie, de trek, de vlucht en de veerverzorging.  Dit boek staat vol indrukwekkende en boeiende feiten. Zo lees je dat de jonge gierzwaluw, nadat hij zijn geboortenest verlaat, pas na drie jaar weer zal landen als hij klaar is om te broeden!  De jonge koekoek vliegt pas enkele weken later dan zijn ouders naar Afrika en dit dankzij zijn erfelijk richtingsgevoel!

Talloze mooie foto’s met vogels in hun natuurlijke habitat begeleiden de interessante teksten en weetjes.  Zowel de beginnende vogelliefhebbers als de ervaren vogelaar zullen de uitgebreide informatie over het foerageren, het nesten maken en de lange trektochten weten te waarderen.  Dit is een prachtig geïllustreerde gids om kort bij de hand te houden.  Zo eentje waar je dikwijls terug zal naar grijpen.  Dit boek kwam tot stand in samenwerking met Vogelbescherming Nederland.

Tags: Natuur, Vogelgids