• Bladzijden: 295
  • Richtprijs: € 22,50
  • Datum: 15/10/2021
  • Uitgeverij: Kosmos Uitgevers
  • DE MOOISTE VOGELGEBIEDEN IN NEDERLAND EN VLAANDEREN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DE MOOISTE VOGELGEBIEDEN IN NEDERLAND EN VLAANDEREN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Eindelijk, dacht ik bij het zien van de cover van dit boek.  Eindelijk een boek over de vogelgebieden in Nederland én Vlaanderen.  Eéntje waardoor ik makkelijk mijn weg zal vinden in het grote aanbod van natuurgebieden. De schrijver stelt de lezer onmiddellijk gerust, je moet geen doorwinterde vogelaar zijn om naar vogels te kijken. Je kan het leren om vogels te observeren en te herkennen.  Het stukje over het voorbereiden van de vogeltocht vertelt over de vogelgeluiden en de uitrusting van de vogelaar zoals een verrekijker een veldgids en aangepaste kleding.

De vogelgebieden zijn opgelijst per provincie. Eerst zijn er de natuurgebieden, dijken, rivieroevers, plassen of parken van Nederland.  Daarna komen die van Vlaanderen aan de beurt.  In de legenda staan, soms, niet altijd, praktische gegevens zoals het vogelkijkpunt, het startpunt van fiets- en wandelroutes, eventuele mogelijkheid tot vaartochten of horeca in de onmiddellijke omgeving. Per gebied lees je de beste periode van het jaar om op verkenning te gaan en welke vogels er te zien zijn.  De GPS-coördinaten zijn handig om het plaatselijk kijkscherm of vogelkijkhut terug te vinden.

Spijtig is dat de schrijver ervan uit gaat dat de lezer een grondige kennis  heeft van de geografie van Nederland en Vlaanderen.  Zo ontbreken de provincienamen op de landkaarten. Bij veel gebieden ontbreekt een situatieplannetje, een adres of de startplaats van wandel- of fietsroutes, waardoor het moeilijk is om je te oriënteren. Belgisch-Limburg wordt steevast als Vlaams-Limburg vermeld.  “Gemakshalve” zo schrijft de auteur dit.  Dit is een foute denkwijze.  Je moet de lezer op zijn waarde laten en correcte informatie geven.  In het boek staan verder nog slordigheden zoals over de gebieden ‘Het Zwin’ en “De Kalmthoutse Heide”, die alleen besproken worden in het deel van Nederland en niet in het deel van Vlaanderen.  Dit zijn nochtans grensoverschrijdend gebieden die door een samenwerkingsverband van beide landen samen beheerd worden. Zo staat er verder op de cover dat er 30 fiets- en wandeltochten zijn, maar op het eerste blad in het boek staat dat het er 100 zijn.  Deze en andere slordigheden had de uitgever moeten ondervangen bij nalezing.

Dit boek zou een mooi project kunnen zijn, want het is een samenwerking tussen Natuurpunt, Vogelbescherming Nederland, anwb en Kosmos Uitgevers.

Het idee is prima.  En als het boek een volledige revisie zou krijgen, zou de hernieuwde uitgave een prima boek kunnen zijn om de mooiste vogelgebieden te ontdekken in Nederland en Vlaanderen (inclusief Belgisch-Limburg 😊).

Ondertitel: "150 natuurgebieden, 125 vogelportretten , 30 fiets- en wandeltochten".

Tags: Natuur, Vogelgids