• Bladzijden: 240
  • Datum: 14/11/2010
  • Uitgeverij: Fontaine Uitgevers
  • Verdeeld door: Agora
  • DE ELEMENTEN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DE ELEMENTEN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

De Tabel van Mendeljev wordt door de auteur van waterstof (atoomelement nr. 1) tot ununoctium (atoomelement nr. 118) behandeld.  Elk element komt ter sprake met zijn plaats in de tabel: atoommassa, dichtheid enz., evenals de opvulling van de elektronen op de verschillende schillen plus het atoomemissiespectrum en de atmosferische toestand (gas, vloeibaar en vast).  De laatste 18 elementen worden minder uitdrukkelijk besproken en zijn vernoemd naar wetenschappers of hebben een latijnse benaming van het atoomnummer.  De eigenschappen van de elementen worden uitgelegd in zuivere vorm, in lering en als isotoop. Zo moet je maar eens kijken bij bv. een isotoop van Americium (Am241): een radioactief element dat gebruikt wordt in ionisatierookmelders en beschermd wordt door een laagje goud.

De auteur wijst er ook op dat de verschillende toepassingen tegenwoordig een strikt milieubeheer, verwerking en recyclage  inhouden.  Ook maakt hij zeer veel vergelijkingen tussen elementen die dezelfde eigenschappen hebben maar niet dezelfde marktwaarde.  Koolstof is de basis van alle leven op aarde en is er in overvloed: diamant is  puur koolstof.  Het bedrijf De Beers, dat het monopolie over diamanten in handen heeft, houdt de prijs ervan kunstmatig hoog.  Daar tegenover staat dat volgens de schrijver Kubisch zirkonium evenveel schittering uitstraalt als de diamant maar qua kostprijs een peulschil bedraagt en veel meer rationele toepassingen kent in plaats van het luxe-goed.  Diamant is er in overvloed en bij extreme temperaturen verandert het in koolstofdioxide.   Eveneens volgens de schrijver zou diamant moeten beschouwd worden als een overgewaardeerde Kubisch zirkonium en Kubisch zirkonium niet als een nepdiamant.

Soms tracht de auteur met niet-relevante verhalen de interesse van de lezer te wekken zoals bij de uitleg van Niobium en het gebruik ervan in zijn raketmotor die hij gekocht had op eBay.  De opbouw van de Tabel van Mendeljev, het periodiek systeem, wordt gedetailleerd uitgelegd.  Het is spijtig dat de verschillende schillen niet echt aan bod komen.  Tot vervelens toe bewierookt de auteur zichelf doorheen het boek.  De uitleg die tussen haakjes staat bij het element Tellurium is daar het toppunt van.  Hierin heeft de auteur het over de twist tussen het computerspelbedrijf Wolfram en zijn eigen softwarebedrijf dat de naam Wolfram Rechearch draagt.  Niettemin verdient dit boek zeker een plaats in het onderwijs, de bibliotheken en de eigen boekenkast.

Ondertitel: Een visuele verkenning van alle atomen in het heelal

Tags: Wetenschap