• Richtprijs: € 28,99
  • Datum: 23/05/2023
  • Uitgeverij: FontaineUitgevers
  • Verdeeld door: Lannoo
  • DAG & NACHT Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DAG & NACHT Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Wat zie je allemaal aan de hemel? Zowel overdag als ’s nachts? In dit boek, dat toegankelijk is voor een breed publiek, nemen de schrijvers de lezer mee op ontdekkingstocht. Aan de hand van duidelijke foto’s en een beknopte uitleg lees je over de wolken, de zon, de maan en de sterrenhemel.

Zeg niet zomaar ‘wolk’ tegen een wolk.  Dat merk je zeker als je meer verneemt over de vier wolkenfamilies; de hoge, de middelhoge, de lage en de verticaal ontwikkelde wolken. Op hun beurt bestaan deze wolkenfamilies uit tien wolkengeslachten waaronder de cumulus- en stratusvariëteiten.  Mooie foto’s verduidelijken de termen van het pilotengat, de parelmoerwolken, de lichtende nachtwolken, de walvisbek en het aambeeld. Leerzaam!

In Vlaanderen kennen we allemaal de straalstroom via de weerman Armand Pien. Maar naast deze ‘meanderende rivier’ maak je in dit boek ook kennis met andere winden zoals stormen, orkanen, windhozen en tornado’s. Net zoals Amerika heeft Europa een tornado-vallei.  Deze loopt van Noord-Frankrijk, over België en Oost-Nederland naar West- en Noord-Duitsland.

Over de sterrenhemel valt als leek in dit boek ook heel wat te leren. Zoals, waarom zijn niet alle sterren even helder? En waarom hebben ze verschillende kleuren?  Met de plattegronden van de sterrenhemel van de vier seizoenen kan je oefenen om de sterrenbeelden en sterren te herkennen.  Op zoek dus naar Orion, Lier, Stier, Aldaberan, Pollux en Betelgeuze! Wie weet vind je ook het Zevengesternte of de Plejaden.

De afbeeldingen en uitleg over de maan vertellen je meer over de schijngestalten van de maan, de lage en hoge maan, en de illusie van de supermaan.

Er is in dit boek veel aandacht besteed aan visualisatie.  En dat is de sterkte van deze uitgave. Een mooi voorbeeld hiervan is de zon die een jaar lang, vanaf dezelfde plaats én op hetzelfde tijdstip, is gefotografeerd. Hierdoor wordt het effect van de seizoenen én de tijdvereffening zichtbaar.  Want soms loopt de zon wat voor of achter op de klok.

Interessant is de informatie over de jakobsladder, de zonneharp, het poollicht, de regenboog en de binnenplaneet Mercurius die voor de zon staat.

Tags: Lannoo uitgeverij, Wetenschap