• Categorie: Wandelgidsen
  • Richtprijs: € 19,50
  • Datum: 27/11/2014
  • Uitgeverij: De Draak
  • SPOORZOEKEN IN HET LANDSCHAP  Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • SPOORZOEKEN IN HET LANDSCHAP  Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Met dit boek neemt de auteur ons mee op tien pittige wandelingen in het zuiden van België, tenminste als je de regio rond de Nationale Luchthaven ook als zuidelijk België in beschouwing wilt nemen. Met pittig bedoelen we de relatief grote afstanden, tussen 16 en 31 km, en het niet altijd vlakke terrein. Er worden tien thema’s behandeld die je zin laten krijgen om op stap te gaan. Zo zijn er sporen van rivieren die ondergronds gaan, sporen van het nooit afgewerkte Maas-Moezelkanaal, sporen van een oude stoomtram, sporen van bronwater dat niet in flesjes rood of blauw terechtkomt. Tussen de wandelhoofdstukken filosofeert de auteur over aan het wandelen gerelateerde onderwerpen.

Door het bijzondere gegeven van het spoorzoeken krijg je bij elke wandeling een uitgebreide beschrijving over het onderwerp van het traject en de routebeschrijving. Er zijn zowel lusvormige trajecten als wandelingen in lijn. Deze laatsten zijn te bereiken met de trein, de stations worden vermeld bij de praktische informatie. Elke wandeling wordt afgesloten met een praktisch hoofdstuk met vermelding van de afstand, vertrekplaats, wat je kunt zien op Google Earth, horeca en interessante websites. Op de topografische kaarten van het Nationaal Geografisch Instituut vind je het ingetekend traject, de wandelrichting en de vertrek- en aankomstplaatsen. Ook de hellingsgraad wordt in een grafiek weergegeven.

Tot slot wordt de website met de gegevens voor de gps-track vermeld. Het boek is geïllustreerd met een aantal mooie foto’s van Thierry Van Vreckem. Wat we wel missen is een overzichtskaartje met de locatie van alle wandelingen.

Het boekje is iets te omvangrijk om mee te nemen, maar de vermelding van de gps-tracks maakt dit goed, tenminste voor wie met een gps-toestel op stap wil gaan.

Tags: Vakantie Ardennen, Wandelroutes