• Categorie: Wandelgidsen
  • Richtprijs: € 20,00
  • Datum: 17/12/2012
  • Uitgeverij: Mens & Cultuur Uitgevers
  • NIETS IS ONMOGELIJK Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • NIETS IS ONMOGELIJK Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

De titel van dit boek "Niets is onmogelijk" verwijst uiteraard niet naar de wandelingen die de auteur uitstippelde, maar naar grote maatschappelijke inzet van de "gedreven mensen" wier leven en voetsporen we kunnen volgen. In tien hoofdstukken gaat de auteur uitvoerig in op het leven van elf "gedreven mensen" uit Nederland en Vlaanderen.

Allemaal streden deze gedreven mensen met zeer grote inzet om hun levensdoelen te verwezenlijken. Kritiek noch tegenkanting konden hen stoppen op weg naar de beoogde doelen. Van elk van de 11 hoofdfiguren maakte Stan Maes een behoorlijk uitvoerige schets, met veel aandacht voor objectiviteit zonder daardoor zijn bewondering voor hen weg te moffelen.

De figuren die hier aan bod komen hebben allemaal hun plek in de geschiedenis, maar ze genieten vandaag toch niet van een overdaad aan aandacht, om het zacht uit te drukken. Als het om vrouwenrechten gaat, hoe vaak worden dan nog de namen vermeld van Virginie Loveling en Marie Belpaire? Iedereen weet hoe belangrijk bloembollen zijn voor de Nederlandse bloemenfaam en -export, maar wie denkt daarbij nog aan Carolus Clusius? Wie weet er iets te vertellen over Paul Otlet, die gezien wordt als de voorvader van het internet?

Inmiddels weet iedereen welke monstreuze daden Leopold II op zijn kerfstok heeft bij de uitbuiting van Congo, maar wie vermeldt vandaag nog de getalenteerde journalist Georges Eduard Morel-de-Ville, die gezien wordt als de toenmalige klokkenluider omtrent deze feiten? Denken we nog aan hem als we voorbij een standbeeld van Leopold II lopen? Eigenlijk verdient die journalist een standbeeld ...

Bij elk van de boeiende biografieën in dit zeer leesbare boek stippelde Stan Maes een of meerdere wandelingen uit. Jammer dat kaartjes, afstanden en andere wandelinfo ontbreken.

Ondertitel: "Gedreven mensen uit de geschiedenis van de Lage Landen (met wandelingen in hun voetsporen)".

Tags: Wandelgidsen