• Bladzijden: 180
  • Categorie: Wandelgidsen
  • Datum: 27/02/2015
  • Uitgeverij: Uitgeverij De Muze
  • LOPEND DOOR LEIDEN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • LOPEND DOOR LEIDEN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

'Lopend door Leiden' is geen normale wandelgids. Het is een luxueuze uitgave met vijf wandelroutes, geïllustreerd met prachtige foto's van de bezienswaardigheden in Leiden. Inderdaad, de harde kaft en het formaat laten je niet toe om met deze gids de stad te verkennen. Daarom krijg je er eveneens een vederlicht zakgidsje bij met kaartjes, basisinformatie en interessante adressen.

Die goede tips om te eten, shoppen, bootje varen, ... staan niet in het boek zelf. Dit is doelbewust gedaan. De auteur wil immers niet dat je met dit boek in de stad gaat wandelen en lezen. Terwijl je leest ben je minder aandachtig voor het verkeer (lees: fietsers) en dan ben je algauw overhoop gereden, Leiden is namelijk een studentenstad. Bedoeling is dat je alles vooraf leest, in je luie zetel of die van het hotel en de trein. De grote foto's doen je al meteen inleven in wat je mag verwachten. Bovendien krijg je ook al eens een beeld waar je als individuele bezoeker niet zomaar kan binnenstappen.

Grote troef van Leiden is zijn treinstation pal in het centrum. De auteur maakt daar dankbaar gebruik van. Elke wandelroute begint en eindigt aan het station. Met weinig overlapping verken je zo elk hoekje van de oude stadskern. De wandelingen zijn aangegeven met een indicatieve tijdsduur tussen de 2 en 5 uur. Daar zijn duidelijk meerdere stops in gerekend om iets te drinken, te genieten van het zonnetje of een een shop in te stappen.

Het boek is beschikbaar in het Nederlands en het Engels. Het is met zijn formaat van 23 x 23 cm en paginagrote foto's ook deels een fotoboek. Doch zonder hiervoor aan informatie in te boeten. Gedetailleerd maar niet saai of langdradig is dit het meest complete boek over Leiden.

Tags: Citytrip Leiden, Wandelgidsen