• Richtprijs: € 14,95
  • Datum: 8/10/2007
  • Uitgeverij: BZZTôH
  • Verdeeld door: Denis
  • WAS IK HIER MAAR NOOIT GAAN WONEN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • WAS IK HIER MAAR NOOIT GAAN WONEN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Als jonge verslaggever tracht Jake Halpern zich een eigen specialisme te verwerven binnen de redactie. Hij was geboeid door mensen die op ongewone, veelal onherbergzame plaatsen woonden of gingen wonen. Om een gefundeerd verhaal over die ongewone leefplaatsen in de Verenigde Staten te kunnen schrijven ging hij er zelf een aantal weken wonen. Zijn baantje als beginnend verslaggever leverde hem daarvoor te weinig tijd en hij besloot dan maar voorliggend boek over zijn en andermans ongewone, soms zelfs bizarre woonervaringen te schrijven.

Jake Halperns’ eerste tijdelijke gastheer was Thad Knight, die op gevorderde leeftijd besloot om helemaal alleen terug te keren naar zijn door overstroming verwoeste dorp. Een tijdje later belandt hij op een plaats in Alaska, die alleen maar via een tunnel bereikbaar is en bovendien een flink deel van het jaar door sneeuw van de buitenwereld is afgesloten. Op Hawaï komt hij terecht bij een man die in een B & B woont die helemaal omgeven is door lavastromen. Om het gebouw te bereiken moet je over een actieve lavastroom. In Malibu, een gebied dat regelmatig door bosbranden geteisterd wordt, woont hij tijdelijk bij een familie die van geen vuurtje vervaard is. In Louisiana tenslotte vindt hij voor de kust van New Orleans een aantal eilandbewoners, die van geen orkaan vervaard zijn.

Waar hij ook verblijft altijd gaat hij bij de dappere of stoutmoedige bewoners op zoek naar verhalen over het alleen wonen en over hun levenslange strijd tegen natuurgeweld. Het eindresultaat is een zeer leesbare reeks verhalen overplaatsen waar de lezer beslist niet wil wonen, maar waar volhoudende bewoners ondanks alle ongemak en gevaar vasthouden aan hun eigen stek.

Afmetingen: 14 x 22 cm