• Bladzijden: 207
  • Richtprijs: € 16,50
  • Datum: 28/06/2013
  • Uitgeverij: EPO
  • WANDELEN MET FLORA Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • WANDELEN MET FLORA Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Het is niet vanzelfsprekend om met een baby of peuter een trektocht door de bergen te ondernemen. De ouders van Flora waagden zich aan dit avontuur. Flora was drie maanden oud toen ze samen met hen dwars door de Pyreneeën trok, van de Atlantische Oceaan tot de Middellandse Zee (GR 10). Ze deden deze tocht van 1000 kilometer in vier etappes tussen juli 2009 en oktober 2011. Je krijgt dus het verhaal van een baby op de buik tot een peuter op de rug.

Uiteraard is dit 'avontuur' wel overwogen. Toen Flora vijf weken oud was maakte ze voor het eerst kennis met een nachtje kamperen in een bos. Het beviel haar wel. De paragraaf waarin de auteur omschrijft hoe Flora voor het eerst kennis maakt met het bos is aangrijpend mooi. Uiteindelijk is het een kinderarts die haar akkoord geeft voor de start van de trektocht. Tijdens de eerste week zal een lokale arts dit advies nogmaals bevestigen.

Uit de titel zou je misschien kunnen afleiden dat dit boek uitsluitend gaat over de ervaringen van wandelen met een baby of peuter. Maar dit is slechts één onderwerp van de vele andere. Voor de praktische zaken verwijst de auteur zelfs naar zijn website. Die auteur is Nick, vader van Flora, geoloog en ook activist. Daardoor krijg je een reisverslag met anekdotes, bedenkingen, bewustwordingen, mijmeringen, ontmoetingen ... Je krijgt wel een paar reistips die dan weer gekoppeld zijn aan een verhaal, zoals het gewicht zoveel mogelijk beperken van je bagage. Dat lijstje kan je online raadplegen op zijn website.

Het boek verveelt nooit omdat het voortdurend wisselt van thema. Het is ook boeiend omdat de auteur kiest voor een alternatieve leefwijze. Hij durft zichzelf openlijk vragen te stellen over de zin en onzin van zijn wandelvirus. Nick gaat daarvoor even terug in de tijd en vertelt kort over zijn zwaardere bergtochten. Hij heeft eveneens een groot inlevingsvermogen. Zo laat hij baby Flora aan het woord tijdens de eerste trektocht. 'Babyblues' is de titel van dit stukje. Je valt achterover van de wijze waarop hij dat beschrijft, gewoonweg fantastisch. En zo zijn er nog veel passages in het boek.

Door de enorme afwisseling van thema's is 'Wandelen met Flora' er voor iedereen. Dus niet alleen voor ouders met heel jonge kinderen die een trektocht willen ondernemen. Het zal je wel opvallen dat Nick oprecht en eerlijk is en dat siert hem. Maar bovenal is hij een kunstenaar in het verwoorden van zijn emoties.

Tags: Bergwandelen, Reiservaringen, Reizen met kinderen, Wandelen