• Richtprijs: € 10,00
  • Datum: 12/10/2007
  • Uitgeverij: Pandora
  • Verdeeld door: VBK België
  • PELGRIM ZONDER GOD Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • PELGRIM ZONDER GOD Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Pelgrim zonder god is de reisbeschrijving van een “omgekeerde pelgrimstocht” van Santiago de Compostela naar Amsterdam. Herman Vuijsje legde de oude Sint-Jacobsroute af in 1989 en in 1991 verscheen zijn reisverslag in boekvorm. Voor deze uitgave schreef hij een volledig nieuwe inleiding.

Als atheïst en individualist verkoos hij om de tocht alleen en in omgekeerde richting te maken: van Santiago de Compostela naar zijn woonplaats Amsterdam. De tocht van het streng katholieke Noord-Spanje naar het goddeloze Amsterdam duurde vier maanden. Het boek dat hij over die voettocht schreef is meer dan een reisverslag. Het werd een reis door de Europese geschiedenis, en een speurtocht naar ankers voor moraal en spiritualiteit in een wereld waar kerk en traditie verdwijnen, ook op de camino.

Vuijsje heeft een eigen humoristische schrijfstijl waardoor je van het begin geboeid raakt. Het verhaal is min of meer in dagboekvorm geschreven, waardoor de soms lange en eentonige trajecten toch nog onderhoudende lectuur bevatten. Het afwisselende verslag van de bekoringen en lasten van de tocht is doorspekt met religieuze overpeinzingen, sociologische beschouwingen en gesprekken met geestelijken, pelgrims en pensionhouders. Niettegenstaande zijn atheïstische instelling overnachtte hij in de voor pelgrims voorbehouden refuges en woonde hij meerdere misvieringen en andere religieuze evenementen bij.

Pelgrim zonder God is geen reisgids maar wie een goede indruk wil krijgen over het reilen en zeilen op de pelgrimsroute naar Compostela komt in dit boek zeker aan zijn trekken.