• Richtprijs: € 12,50
  • Datum: 13/12/2008
  • Uitgeverij: Hollandia
  • Verdeeld door: Denis - St.-Niklaas
  • NIEUWE NOMADEN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • NIEUWE NOMADEN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

"Nieuwe nomaden" is het verhaal van Peter Jansen die samen met zijn vrouw Louise en dochter Amber door de wereld trekken, reeds 15 jaar lang. Meer dan honderd keer per jaar zoekt Peter een slaapplaats. Als je dit leest dan zal je de auteur wellicht catalogeren onder de rubriek avonturiers. Het boek begint echter minder heldhaftig, namelijk met het overlijden van zijn 86-jarige vader. Niettegenstaande hij één maand vooraf een signaal hierover ontving zette hij zijn wereldreis toch verder. Wellicht een dilemma waar menig wereldreiziger mee geconfronteerd is: stop ik de reis of beschouw ik dat 'signaal' als een vals alarm?

Je kan dit nog moeilijk een wereldreis noemen, daarom is de ondertitel van dit boek "Wonen in de wereld". Je krijgt een 30-tal verhalen. De bestemmingen liggen kriskras door elkaar. Ze zijn wel geordend per thema: nieuwsgierig, rusteloos, wandelingen, ontmoetingen, eerst zien en dan geloven, een nieuw jaar. Het zijn allemaal korte verhalen die snel lezen en niet afhankelijk zijn van andere verhalen in het boek. Geen ingewikkelde gebeurtenissen maar gewone dagdagelijkse zaken zoals de beschrijving van een logies in Hongkong.

Soms krijg je een korte historische beschrijving om het verhaal beter te kunnen situeren. Dat is zo bij het verhaal over "Het Heilige Land". Aangrijpend zoals hij de oorlogssituatie daar weet te verwoorden. Hij maakt er ook niet veel woorden aan vuil. Daardoor krijg je de belevenissen van een bewogen dag met diverse situaties op een halve bladzijde. Met "Twaalf foto's" maak je een eindeloze rit door de Australische woestijn, Nullarbor. Een prachtige beschrijving over het feit dat er niets te zien is.

Typerend voor dit boek zijn net die échte verhalen van een wereldreiziger. Het zijn nu eenmaal niet allemaal hoogtepunten. Elk verhaal brengt je een ander aspect van een plekje op onze grote aardkluit. Fascinerend.

"Nieuwe nomaden" verscheen reeds voor de eerste maal in 1999. De huidige uitgave met als copyright-vermelding 2009 kreeg een grondige update.