• Richtprijs: € 18,90
  • Datum: 9/08/2007
  • Uitgeverij: Atlas
  • Verdeeld door: VBK België
  • MIJN IERLAND Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • MIJN IERLAND Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Het lijdt weinig twijfel dat Ierland het meest beschreven land is in Europa, vaak dan nog door uit het buitenland afkomstige auteurs. Zowel auteurs van reisverhalen als schrijvers van “serieuze” literatuur probeerden dit aantrekkelijke land in woorden te vatten. Gerrit Jan Zwier vat het zo samen: “Ierland is een land dat je naar de pen doet grijpen”. De auteur van “Mijn Ierland” heeft ook een jarenlang Ierland-verleden en kan zelf helemaal niet genoeg krijgen van het land dat tegelijkertijd zoveel vraagtekens oproept en zulk een grote aantrekkingskracht bezit.

Voor dit boek ging Gerrit Jan Zwier snuisteren in de bibliotheek van Ierlandboeken. Voor deze uitgave koppelde hij zijn eigen waarnemingen, gevoelens en beschrijvingen aan die van grote en kleine collega-auteurs. Aan het woord komen Heinrich Böll, Marten Toonder, Ethel Mannin, Edna O’Brien, J.J. Voskuil, Cees Nooteboom, Victor Westhoff en talloze anderen. Het meest geciteerde boek is ongetwijfeld “De Aran-eilanden” van Tim Robinson, dat hier enkele maanden geleden besproken werd (www.reisboeken.be/404/de_aran-eilanden/recensies.aspx). W.B. Yeats dwaalt natuurlijk ook door het boek.

De auteur die evenwel het meeste aandacht krijgt in dit boek is J.R.R. Tolkien, al is het dan niet meteen aan de hand van citaten. Nogal wat mensen menen Midden-Aarde te herkennen in het sprookjesachtige Ierland. Voor hen moet het een ontgoocheling geweest zijn toen “In de ban van de Ring” in Nieuw-Zeeland gefilmd werd.

Ierland beschikt over een niet te ontkennen aantrekkingskracht op bezoekers. Was je er eenmaal, dan wil je weer terug, sommigen voor altijd. Dit prettig geschreven boek zal die aantrekkingskracht niet verminderen, ook al komen naast onvoorwaardelijke Ierland-fans en hooggestemde romantici ook enkele stemmen aan het woord die het vooral hebben over de minder positieve aspecten van een reis door of een verblijf in Ierland. Ben je nog niet zo thuis in de literatuur over Ierland dan kan dit boek de aanzet vormen tot méér.

Afmetingen: 13.5 x 21 cm