• Richtprijs: € 18,00
  • Datum: 28/12/2006
  • Uitgeverij: EPO
  • Verdeeld door: Centraal Boekhuis BV Culemborg & Scholtens,
  • Maskers van de zon Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • Maskers van de zon Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Spanje is sowieso een uitverkoren reisdoel voor velen. Als je daar dan ook nog eens wijn, lekker eten, Compostela, mooie landschappen, vergane culturen en verbeelding aan toevoegt dan krijg je niet alleen een mix van ingredinten die veel mensen zal aanspreken, maar ook de belangrijkste themas uit dit boek.

De auteur, ondermeer bekend van Duende, een bericht ove rAndalucia, flamenco en zigeuners trekt met een aantal Spaanse vrienden door hun land en doet onderweg kennis op van voormelde ingredinten. De route loopt door de wijngebieden van Rioja, Peneds en Emporna. Wellicht draagt de heerlijke drank uit die regios ertoe bij dat er allerhande oude verhalen komen bovendrijven? Opvallend is in ieder geval dat tal van wijngaarden zich uitstrekken rond kerken en kloosters, vaak gebouwd op Romeinse runes, en bovendien flink voorzien van dolmen. De link tussen de Oudheid en wijn is meteen gelegd en vormt de belangrijkste leidraad in dit aangenaam verhalend boek. Het boek besluit overigens met een opsomming van de interessantste wijnhuizen langs het traject en een woordenlijst met Spaanse wijntermen.

Lekker eten en wijn zijn feitelijkheden, weliswaar vatbaar voor subjectiviteit, waar je niet omheen kan. Oude verhalen en culturenlaten zich makkelijker plooien naar de wensen of de gedachten van de verteller of de schrijver. Of met andere woorden, wat er op de tafel verschijnt bij de auteur en zijn reisgezellen kan je zelf genieten, voor het overige moet je meedrijven met zijn verhaal. Misschien geniet je wel van allebei?

Afmetingen: 15 x 22.5 cm