• Richtprijs: € 12,50
  • Datum: 3/07/2007
  • Uitgeverij: Eldorado Reizen
  • Verdeeld door: Houtekiet
  • IN SIBERIË Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • IN SIBERIË Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Voor velen is Siberië een onbereikbaar reisdoel, ondanks de hedendaagse mogelijkheden van transport. Die onbereikbaarheid situeert zich niet alleen op vlak van afstand, ook de taal en de vaak harde omstandigheden ter plekke spelen een rol. Een boek van iemand die er wél geweest is, iemand die wel de hinderpalen overwon, trekt dan ook vaak een schare lezers.

Colin Thuborn overwint op zijn reis niet alleen de afstand en de omstandigheden, hij voert zijn lezers ook terug in de tijd. Het leven is Siberië werd altijd wel hard gemaakt door de natuur, maar vaak ook zorgde de heersende klasse, ter plekke of in het verre Moskou, voor een bijkomende bijzonder brutale dimensie van het leven. Alhoewel, voor diegenen die naar Siberië gestuurd werden was “leven” een overdrijving van de werkelijkheid, die zich eerder liet omschrijven als bijna- of weldra-dood.

De auteur verhaalt tijdens zijn tocht over deze en andere gebeurtenissen uit het verleden en gaat op zoek naar plaatsen en mensen die daarover kunnen getuigen. Vaak vertelt hij een hard verhaal over een hard land, maar hij ontmoet ook mensen die hem andere aspecten van het leven in Siberië tonen: godsvruchtige vrouwen, boeren die al jaren geen loon kregen, sjamanen die nog nauwelijks aandacht krijgen, een gids in het geboortedorp van Lenin die moeite heeft met wat er verteld wordt over haar illustere dorpsgenoot, … Af en toe heeft hij het ook over het leven aan boord van de Trans-Siberische trein, waarop inderdaad nog steeds passagiers mee reizen die in ieder station handel drijven.

Deze goedkope editie biedt iedereen de mogelijkheid nader inzicht te krijgen in het heden en verleden van dit uitgestrekte land. Het is een mogelijkheid die je moet grijpen.

Afmetingen: 14 x 21 cm