• Bladzijden: 380
  • Richtprijs: € 12,50
  • Datum: 17/08/2009
  • Uitgeverij: Atlas
  • IN HET VOETSPOOR VAN DARWIN IN ZUID-AMERIKA Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • IN HET VOETSPOOR VAN DARWIN IN ZUID-AMERIKA Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Van Darwins' reizen herinnert iedereen zich zijn verblijf op de Gallagapos eilanden, maar weinigen weten dat de befaamde wetenschapper zowat vijf jaar onderweg was. Hij besteedde veel tijd aan tochten op het Zuid-Amerikaanse vasteland, vaak te paard, soms ook te voet. Toby Green probeert zo goed mogelijk Darwins' tochten over te doen, meestal te paard, af en toe ook te voet. Vergelijkingen met de toestand in de tijd van Charles Darwin en zijn metgezellen kunnen niet achterwege blijven. Tegelijkertijd is de auteur bezig met de problemen die zijn eigen tocht opleveren. Bedenk eens hoe je een maandenlange reis te paard organiseert als je voordien nog nooit op zulk dier reed. Eenzaamheid is misschien wel het belangrijkste probleem als je een jaar lang onderweg bent in streken waar om de halve dag of zo een spoor van menselijke bewoning opduikt. Af en toe leidt die eenzaamheid ook tot enig gefilosofeer of tot zelfspot. De belangrijkste vaststelling die de schrijver onderweg maakt is die omtrent de klimaatverandering. Talloze keren krijgt hij van de bewoners te horen dat het weer enkele decennia geleden totaal anders was; ontzettend veel natter. Naast het eigenlijke reisverhaal, dat ook voor een stuk het verhaal van Darwin is, laat Toby Green uiteenlopende onderwerpen aan bod komen, best samen te vatten als "het leven zoals het is in de afgelegen gebieden van Zuid-Amerika". Het eindresultaat is een bijzonder verhaal, over een reis die je zelf ook wel zou willen maken (mocht het niet zo zwaar zijn).

Afmetingen: 15 x 23 cm.