• Bladzijden: 233
  • Richtprijs: € 19,00
  • Datum: 27/02/2008
  • Uitgeverij: Boekenplan
  • IK FIETS, DUS IK BEN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • IK FIETS, DUS IK BEN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

In dit boek vind je een selectie van 52 fietsverhalen van auteur Marc Peeters, een fietsfanaat pur sang. Hij heeft zowat alle landen en uithoeken van de wereld rondgefietst en elke befietsbare bergtop overwonnen. Om een logische opdeling van de verhalen te bekomen zijn ze onderverdeeld in verschillende thema’s zoals ontmoetingen, bergen, misère, exotica, sport en politiek. Een aantal van de verhalen zijn eerder verschenen in wat wordt omschreven als “het grijze-blaadjescircuit”. Voor deze uitgebreide verhalenbundel heeft de auteur ondermeer gebruik gemaakt van dit materiaal in een gereviseerde vorm. Dat is ondermeer af te leiden aan de omvangrijke verantwoording achterin het boek. Het resultaat mag er alleszins zijn. Als dit een debuut is, dan is het zonder meer ijzersterk en kan het naast de gevestigde waarden in de boekenhandel liggen. Peeters schrijft met een zekere ironie en een flinke dosis zelfspot. De herkenbaarheid bij de verhalen is groot. Wie ook maar enkele fietstochten heeft ondernomen zal onmiddellijk het déjà vu gevoel krijgen. Niettegenstaande het op zichzelf staande en afgeronde verhalen betreft blijf je - mede door de meeslepende stijl - gefascineerd verder lezen.

Het boek is spaarzaam geïllustreerd met zwartwit foto’s. Niets dan lof? Toch enkele minpuntjes, maar die liggen in het kamp van de uitgever annex vormgever: de coverfoto en een aantal foto’s in het boek zijn zonder meer onscherp en hier en daar laat de typografie in het boek te wensen over: tekst die zonder reden op een nieuwe regel terechtkomt en een datum die onnodig naar de volgende bladzijde verspringt.

Al met al, een schrijvende fietser of een fietsende schrijver om naar uit te kijken voor een eventueel vervolg van zijn avonturen.