• Richtprijs: € 49,95
  • Datum: 3/03/2012
  • Uitgeverij: Atlas
  • Verdeeld door: VBK-Uitgevers
  • HOOGTIJ LANGS DE SEINE Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • HOOGTIJ LANGS DE SEINE Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

In de vijftiger jaren van de vorige eeuw onmoetten heel wat jonge Nederlandse schrijvers en artiesten elkaar in Parijs.  Karel Appel, Remco Campert, Jan Cremer, Simon Vinkenoog en Jan Wolkers vormden de ‘Hollandse Kliek’.  De vreemde eend in de bijt was de Belg Hugo Claus.  Wat al deze kunstenaars gemeenschapppellijk hadden was de drang deel uit te maken van het culturele leven in Parijs.  Allen hadden ze een chronisch geldgebrek, hierdoor verbleven ze op meerdere adressen, dikwijls bij elkaar, om toch maar de kosten te drukken.  Maar gelukkig werden ze allen bezwangerd door deze lichtstad en leverden ze mooie artistieke werken af.

Simon Vinkenoog strijkt in 1948 met zijn vriendin Sjoek neer in de rue Riant.  Ze waren in Parijs maar ‘riant’ was hun hotelkamer niet.  Maar wél worden ze bevriend met de Cobra-schilder Pierre Alechinsky.  Corneille en Appel, die goede vrienden zijn trekken samen naar Parijs.  Ook zij arriveren, net als andere artiesten die vanuit het noorden naar Parijs trekken in de Gare du Nord.  Beide geven ze er vele exposiities.  Gedurende 7 maanden volgt Jan Wolkers, dankzij een studiebeurs, beeldhouwlessen.

Hugo Claus is als een spons wanneer hij op 21-jarige leeftijd met zijn Elly in de hoofdstad van Frankrijk het ‘goede’ leven aanvat.  Hij leest alle mogelijke boeken en ziet alle films in de Cinémathiquezaal.  Naast zijn bezoeken aan vele, vele musea en theaters heeft hij nog tijd over om ernorm veel te schrijven.

Van elke besproken schrijver/kunstenaar zijn de frequenteeradressen opgelijst: woon- en verblijfsadressen, Bars – Brasseries, werkplekken en ateliers, restaurants, boekhandels, theaters, bioscopen, overig vertier en musea.  Ook een opsomming van hun publicaties van hun Parijs periode is opgenomen.  Café de Flore aan de Boulevard Saint-Germain is sindsdien nog niet veranderd.  De Libraire-Anglaise, een piepklein boekenwinkeltje, heeft twintig jaar bestaan.  Vele artiesten kochten hier hun voorraad boeken.  Caveau de la Huchette is nog één van de overgebleven jazzkelders.

Wie zelf naar de Franse hoofdstad wil afreizen vind in deze gids de nodige verhalen om in de voetsporen van deze bohémiens te treden.  Best wel eerst de adressen controleren!

Ondertitel: Nederlandse schrijvers en kunstenaars in Parijs

Tags: Citytrip Parijs, Reisverhalen