• Richtprijs: € 16,95
  • Datum: 25/06/2009
  • Uitgeverij: De Boekenmakers
  • Verdeeld door: Denis - St.-Niklaas
  • FRANKRIJK VOORGOED Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • FRANKRIJK VOORGOED Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Is het een hype of een bevlieging? Vele landgenoten trekken massaal naar Frankrijk om er een nieuw leven op te bouwen. Ze starten een bedrijfje, baten een hotelletje of chambre d'hôte uit of genieten van het leven en hun zuurverdiende pensioen. Alleen al in de Provence wonen er meer dan 30.000 Belgen permanent onder de zuiderse zon. Televisieprogramma's tonen veelal alleen de positieve elementen van zo'n verhuis. Met dit boek 'Frankrijk voorgoed' krijg je het volledige plaatje. Zes nieuwe "Fransen" doen hun verhaal, zonder censuur.

De auteur is een Nederlandse die ook al 10 jaar woont en werkt in het zuiden van Frankrijk. Haar indruk krijg je in het voor- en nawoord. Voor dit boek zocht ze zes Nederlanders op die al minstens 5 à 10 jaar in Frankrijk wonen. Je zal meteen merken dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is. Bij de inleiding krijg je al het deksel op de neus. Als je emigreert word je niet alleen geconfronteerd met cultuurverschillen maar ook met een andere manier van samenwonen met je partner. Je bent nu meestal de ganse dag samen. Velen maken rare bokkesprongen tijdens hun Frans bestaan of houden het snel voor bekeken en keren terug naar het moederland.

Deze zes verhalen van blijvers zijn zeer verscheiden en geschreven tijdens de winter wanneer de zuiderse zon het even laat afweten. Ze runnen gîtes, zijn wijnboeren, baten een vakantiepark uit, of een chambre d'hôte en een laatste heeft een niche-bedrijf. Van elk zijn er sfeerfoto's te zien en geven ze wat tips, maar bovenal is hun verhaal belangrijk: ongecensureerd en boeiend geschreven. Eindelijk eens het échte verhaal.

Dit boek zou verplichte lectuur moeten zijn voor iedereen die begint te dromen van definitief wonen in Frankrijk. De auteur brengt romantische dwazen meteen met hun beide voeten op de grond. 'Frankrijk voorgoed' lezen is een goede voorbereiding naar een nieuw Frans leven.