• Richtprijs: € 24,90
  • Datum: 5/05/2007
  • Uitgeverij: Atlas
  • Verdeeld door: Uitgeverij Houtekiet
  • EEN VOETTOCHT LANGS RIJN EN DONAU Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • EEN VOETTOCHT LANGS RIJN EN DONAU Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Enkele weken voor het einde van het jaar 1933 vertrok de auteur, net geen 18 jaar, vanuit Londen naar Hoek van Holland voor een voettocht richting Constantinopel, daarbij hoofdzakelijk de loop van de Rijn en de Donau volgend. In 1977 reconstrueerde hij zijn wandeling tot in Bulgarije in boekvorm.

Dit bijzondere boek lijkt wel het verhaal van een jongensdroom, maar dan eentje die uitkomt. Het is geen alledaagse jongeling die deze voettocht maak. Hij is ten zeerste geïnteresseerd in de geschiedenis en cultuur van de gebieden op zijn pad, neemt bijzonder vlot nieuwe talen op en legt gemakkelijk verbanden tussen talen. Bovendien kan hij zich zeer gemakkelijk aanpassen aan zijn gezelschap; of dat nu edelen, zigeuners of zwervers zijn maakt hem niet uit.

Zoals bij iedere trektocht spelen ook de voorbereiding en de factor geluk een rol. Vaak ontmoet de auteur bijzonder interessante en erudiete mensen, die hem bovendien kunnen door verwijzen naar familieleden en vrienden verder langs de route. Patrick Leigh Fermor verblijft onderweg dan ook langer in kastelen en herenhuizen dan in omstandigheden die meer in overeenstemming zijn met zijn bescheiden geldbeugel.

Samen met de auteur trek je door landschappen die er niet meer zijn en steden die nu hun glans verloren zijn. Veel meer dan een tocht door het vooroorlogse Europa nog is dit een wandeling door een veel oudere en ook nu nog relatief onbekende geschiedenis. Zijn kennissen en metgezellen verhalen hem over de grote en kleine geschiedenis van hun regio, met zijn oorlogen en grote helden. Cultuur is ook altijd aanwezig op de achtergrond, de mensen die de auteur ontmoet blijken vaak zeer belezen.

Authentiek is het verhaal ook. De enkele woorden uit de Oostenrijkse variant van het Duits die de auteur noteerde zijn ook nu daar nog in zwang. In Duitsland zelf is er de dreiging van Hitler op de achtergrond. En dat is meteen een kleine, onvoorziene link naar het tijdsgewricht van de hedendaagse lezer: ook nu wordt er door sommige volksmenners nog geschermd met diens fascistisch gedachtegoed.

Ook omwille van zijn rijkdom aan taal en zinswendingen is dit een bijzonder boek. Maar de geniet toch vooral van de grote intellectuele bagage van de auteur in combinatie met zijn soms kwajongensachtige belevenissen.

Afmetingen: 15 x 23 cm