• Richtprijs: € 22,50
  • Datum: 16/12/2006
  • Uitgeverij: EPO
  • Verdeeld door: (in Nederland) Centraal Boekhuis BV Culemborg & Scholtens, Sittard
  • DERTIG JAAR VERSLAAFD AAN LISSABON Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DERTIG JAAR VERSLAAFD AAN LISSABON Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

In 1973 werd Paul Van Nevel, nu leider van het Huelgas ensemble, voor het eerst naar Lissabon gelokt door gedichten van Jan Jacob Slauerhoff. De stad zou hem nooit meer loslaten. In de voorbije decennia trok hij talloze keren naar die betoverende stad op de oevers van de Taag, om er rond te dwalen, maar vooral om zich onder te dompelen in de fado muziek. Met dit boek bekijk je Lissabon niet alleen door de ogen van de auteur, hij probeert je ook te laten meeluisteren.

Deze uitgave verhaalt de zeer persoonlijke kijk van Paul Van Nevel op Lissabon, hij beschrijft zijn indrukken, zijn gevoelens, heeft het over toevallige ontmoetingen, over zijn tochten door de stad op alle uren van dag en nacht. Wat is het dat hem lokt naar deze sowieso boeiende stad? Zelf heeft hij het over verslaving, maar zou het ook liefde voor die specifieke stedelijke atmosfeer kunnen zijn? Voor de lezer maakt het niet uit, die wordt onverbiddelijk meegezogen door de beschrijvingen van de auteur, die zijn gevoelens voor de stad bijzonder sterk weet over te brengen.

De auteur gaat niet op zoek naar wat in de toeristische literatuur soms omschreven wordt als “highlights”, maar schuift naar voren wat hem boeide, intrigeerde of aansprak. Behalve natuurlijk de fado zijn dat onder meer ook de trams, het waterlabyrint, de begraafplaatsen, de literatuur en het uitgebreide smakenpalet. Het vraagt van de lezer maar een kleine inspanning om de voetsporen van Paul Van Nevel te volgen. Deze Lissabon-expert kan je vertellen waar de lekkerste (en soms ook goedkoopste) schotels geserveerd worden, waar de heerlijkste Portugese wijn op tafel komt, waar de stad op haar mooist is en bovenal natuurlijk waar men zich best laat onderdompelen en meeslepen met de altijd weer weemoedige fadomuziek.

“Dertig jaar verslaafd aan Lissabon” zou op het literatuurlijstje moeten staan van eenieder die naar Lissabon trekt of die de stad wil leren kennen van in zijn luie zetel (bij voorkeur met fado op de achtergrond en een glas wijn bij de hand). Om de ziel van Lissabon te ontdekken is deze uitgave een onmisbare leidraad. Vooraleer je aan de lezing begint is een kleine waarschuwing op haar plaats: dit boek kan gevaarlijk zijn, je kunt eveneens verslaafd geraken aan Lissabon.

Afmetingen: 17 x 21 cm