• Richtprijs: € 37,99
  • Datum: 17/08/2023
  • Uitgeverij: Querido Facto
  • Verdeeld door: L&M Books
  • DE RIJN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DE RIJN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Wandelen van de Alpen tot de Noordzee in het spoor van de Rijn, dat is de taak die de auteur zich oplegde en waarover hij in deze boeiende uitgave verhaalt. De tocht van het bronnengebied van deze majestueuze rivier naar de monding ervan is geen gemakkelijke opdracht. Het bronnengebied bijvoorbeeld is zeer uitgestrekt en vraagt flink wat inspanningen van de auteur en zijn wisselende reisgenoten. Geen enkele rivier krijgt water aangevoerd uit zoveel verschillende Alpenpassen als deze. Met de huidige klimaatverandering blijft het een open vraag hoelang de Rijn nog een nivale type zal blijven; een rivier hoofdzakelijk gevoed door gesmolten sneeuw.

De aandacht van de rivier spitst zich hoofdzakelijk toe op twee thema's: de rijke en gevarieerde natuur onderweg en de complexe geschiedenis van de vorming van de Rijn. Het vergde bijvoorbeeld miljoenen jaren eer de rivier los kwam uit de omknelling van het gebergte en zich richting Noordzee kon bewegen. In de toenmalige veel kleinere Noordzee was de Thames dan weer een tijdlang een bijrivier van de Rijn.

Al wandelend kan de auteur niet anders dan de opwarming van de aarde vaststellen. Waar vroeger tientallen meters dik gletsjer ijs was doen zich nu schapen te goed aan het malse gras dat het terrein veroverde. Als de Rijn in de toekomst in stijgende mate zal gevoed worden door regenwater in plaats van traag smeltende sneeuw zal dat resulteren in een sneller stijgend waterpeil.

Het zal de lezer opvallen hoeveel verhalen Hans Jürgen Balmes ontdekt op de Rijnoevers; zowel eeuwenoude legendes, wetenschappelijke ontdekkingen als de rijkdom aan eenvoudige bloemen en planten die ook in onze contreien voorkomen. Bovendien weet de auteur al zijn belevenissen over te brengen naar de lezers in een zeer levendige en bloemrijke taal.

Het lijkt of je samen met hem stapt, klautert en vol verwondering rondkijkt. Ja, de Rijn heeft veel meer te bieden dan burchten en wijngaarden, al maken die ook een fraai deel uit van het landschap. Wat een rijkdom aan natuur en geschiedenis op de Rijn en haar oevers.

Ondertitel: "Biografie van een rivier".

Tags: Reisverhalen, Vakantie Rijn