• Bladzijden: 407
  • Richtprijs: € 24,90
  • Datum: 10/04/2007
  • Uitgeverij: Atlas uitgeverij
  • DE REIS VAN DE BEAGLE Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DE REIS VAN DE BEAGLE Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

In de reeks Klassieke reizen verscheen bij Atlas Uitgeverij "De reis van de Beagle". Het is de beschrijving van een van de belangrijkste reizen die ooit gemaakt zijn. De publicatie bracht een omwenteling teweeg in de wetenschappelijke wereld. Tijdens de vijf jaar durende tocht ontpopte Darwin zich tot een deskundige op het gebied van natuurlijke historie en geologie, zijn observaties leidden tot de overpeinzingen die hun hoogtepunt vonden in The Origin of Species.

Het boek is in tal van uitgaven en met verschillende titels gedrukt en herdrukt. De tekst in dit boek is een verkorte versie van de eerste editie van het eerst gepubliceerde boek van Darwin. Om het in het huidig formaat te kunnen publiceren is de tekst met ongeveer een derde verkort. Er is naar gestreefd om zo weinig mogelijk in te grijpen en de oorspronkelijke sfeer van zijn verslag te handhaven. Daarvoor werden soms volledige pagina’s of gedeelten weggelaten in plaats van hier en daar wijzigingen aan te brengen. Hierdoor konden lange, ononderbroken passages behouden worden. Zo is bijvoorbeeld het hoofdstuk over de Galapagos Eilanden volledig opgenomen. Niettegenstaande deze ingrepen is het boek toch nog een turf van meer dan 400 bladzijden geworden.

Om het boek in zijn juiste context te plaatsen werd door de samenstellers een chronologie en een uitgebreide inleiding geschreven. Het boek sluit af met een biografische index met o.a. de voornaamste wetenschappers uit die periode. Het is alleszins verbazingwekkend dat de teksten na meer dan 170 jaar nog zo fris en modern aandoen.