• Bladzijden: 256
  • Richtprijs: € 18,95
  • Datum: 11/04/2011
  • Uitgeverij: Boekenplan
  • DE ONTDEKKING VAN DE VRIJHEID Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DE ONTDEKKING VAN DE VRIJHEID Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

In dit eerste boek in de reeks ‘Discovery en travel’ van uitgeverij Boekenplan bijt Peter Mak de spits of met zijn relaas van een fietstocht door Europa en het Midden-Oosten. Al wil hij het niet met zoveel woorden gezegd hebben toch moet de auteur een heel zware midlifecrisis doorstaan hebben. In het eerste hoofdstuk komt dit trouwens uitvoerig aan bod. De enige oplossing om er uit te geraken is om het huis en de inboedel te verkopen, samen met zijn vrouw op de fiets te stappen en de wijde wereld in te trekken.

Verwacht in dit boek geen literaire hoogstandjes, door een opeenvolging van tegenslagen wordt de toon nogal zeurderig, zeker in de eerste hoofdstukken. Toch zullen ingewijden, en zij die ook een wereldreis willen ondernemen, genieten van de avonturen van het fietsend echtpaar. Zij kunnen bovendien voldoende informatie vergaren over het fietsen in de regio’s die in het boek beschreven worden. De auteur geeft in dit verband voldoende tips en goede raad zoals bijvoorbeeld bij de verschillende grensovergangen, de valuta, de omgang met de bevolking enz. Je moet er wel rekening mee houden dat de reis doorging in 2002, ondertussen is het politieke landschap in het voormalig Joegoslavië, de Balkan en het midden oosten drastisch veranderd.

Het boek is geïllustreerd met zowel zwart-wit als kleurenfoto’s. Een gemis is daarentegen het ontbreken van een overzichtskaartje met de trajecten van de reis. Het verhaal heeft een open einde waardoor we waarschijnlijk nog een vervolg kunnen verwachten. Niettegenstaande de enkele minpuntjes toch iets om naar uit te kijken.

Tags: Fietsen, Fietsvakanties, Reisverhalen