• Bladzijden: 1022
  • Datum: 28/10/2011
  • Uitgeverij: De Bezige Bij
  • Verdeeld door: WPG
  • DE FRANKRIJK TRILOGIE Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DE FRANKRIJK TRILOGIE Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Verspreid over meer dan duizend pagina's vertelt Bart Van Loo volop over zijn liefde voor Frankrijk en illustreert dat in het bijzonder aan de hand van de literatuur. Een land leren kennen aan de hand van zijn literatuur is een boeiende bezigheid, maar ze neemt veel tijd in beslag. Toch wel handig wanneer een begeesterd iemand anders het doet en zijn bevindingen ook nog eens te boek stelt. Extra aangenaam wordt het wanneer die bevindingen bovendien mooi en vlot neergeschreven zijn.

Het eerste deel van de trilogie, dat over "lezen", is veruit het boeiendst, het mees leerrijk en ook wel het fraaist geschreven. Als lezer zou je zo meteen je valies pakken en in het spoor van Bart Van Loo die plekken opzoeken waar grote auteurs schreven, leefden, zwoegden, feestten, de liefde bedreven, wandelden, oud en ziek werden, ...Niet alleen wil je meteen Frankrijk beter leren kennen, maar je krijgt ook veel zin om de literatuur van het land te herontdekken of er nieuwe ontdekkingen te doen.

Deel 2 over "eten" is ook best te verteren. Talloze Franse auteurs droegen hun steentje bij om de keuken van hun land in smaakverwekkende bewoordingen te omschrijven en te verheerlijken. Bart Van Loo is ook hier een uitstekende gids. Het derde deel, dat over "vrijen" vertelt veel minder over het land en zijn aantrekkelijke aspecten, maar stelt eerder het leifdesleven van de auteurs (en hun geliefden) in de kijker. Daarvoor valt zoveel jaren na datum niets meer van te zien of te beleven...

Vooral met deel één onder de arm trek ik graag naar Frankrijk, Bart Van Loo en de grote Fransce schrijvers achterna.

Ondertitel: "Eten! Lezen! Vrijen!".

Tags: Reisverhalen, Vakantie Frankrijk