• Richtprijs: € 19,90
  • Datum: 5/06/2008
  • Uitgeverij: Atlas
  • Verdeeld door: VBKU
  • DE ANDERE KANT VAN DE WERELD Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DE ANDERE KANT VAN DE WERELD Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

De andere kant van de wereld is het relaas van een maandenlange tocht langs 31 eilanden in de Stille Zuidzee. In feite is dit het verhaal van een reis die door iemand anders moest ondernomen worden. Een oom van de auteur had jarenlang gespaard om de exotische eilanden te bezoeken. Toen hij eindelijk de nodige fondsen had vergaard liet zijn gezondheid niet meer toe om deze verre reis te ondernemen. Het was zijn laatste wens dat zijn neef in zijn plaats zou afreizen. Dat kwam Rotthier goed uit, hij was dringend aan vakantie toe na enkele reizen door Amerika en de moslimlanden.

Het is tegelijkertijd een fascinerende en ontluisterende onderneming geworden. Zoals in zijn vorige boeken beschrijft de auteur zijn omgeving en de gebeurtenissen met een zekere scepsis. Dat is wel nodig , achter de mooie reisreclameslogans gaat soms een heel andere en meer prozaïsche wereld schuil. Hij komt in feeërieke gebieden terecht, waar echter rellen, staatsgrepen en koloniale onderdrukking de boventoon voeren. Op zijn eigen, soms hilarische, toon beschrijft Rotthier zijn ervaringen met de soms kafkaiaanse toestanden om van het ene eiland naar het andere te reizen. Wie nog gelooft in heupwiegende danseressen die je met bloemenkransen verwelkomen krijgt hier wel een ander en meer realistisch beeld van de sprookjesachtige Zuidzee-eilanden.

Vooraan in het boek vind je een overzichtskaart van de bezochte eilanden met gedetailleerde inzetkaartjes. Bij het begin van elk hoofdstuk is een paginagrote tabel met alle bijzonderheden van het bezochte eiland opgenomen. Met onderwerpen zoals oppervlakte, taal, valuta, beknopte geschiedenis, kolonisatie, religie, onderwijs enz.