• Bladzijden: 80
  • Richtprijs: € 8,95
  • Datum: 22/05/2015
  • Uitgeverij: Informatie Verre Reizen
  • ZUID-AFRIKA, TE GAST IN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • ZUID-AFRIKA, TE GAST IN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Je reist in Zuid-Afrika naar de Tafelberg, het Krugerpark, Johannesburg, Kaapstad ... Je ziet dat de apartheid niet meer bestaat, maar is dat wel zo? Je hoort in de media veel over geweld in Zuid-Afrika, maar is dat wel de realiteit? Welke veranderingen zijn er gekomen sedert Nelson Mandela zo'n 20 jaar geleden het roer omgooide? Met deze 'te gast in Zuid-Afrika' reis je door het land met oog voor wat er bij de lokale bevolking leeft.

Het eerste verhaal gaat over een bezoek aan Johannesburg en je merkt meteen dat het een bruisende stad in volle ontwikkeling is. Blank en zwart leven er samen en werken enthousiast aan nieuwe projecten en kleine ondernemingen. Over die ommezwaai die Nelson Mandela heeft opgestart krijg je achtergrondinformatie in de bijdrage van Peter Vermaas. Er is aandacht voor de realisaties, de gevolgen en hoe het nu gaat met de zwarte en blanke bevolking. Grote vraag is of de 'nationale eenheid' een feit is? Het verhaal over Solms Delta leert ons dat het allemaal niet zo eenvoudig is.

En dan moet het uiteraard ook gaan over het Zuid-Afrikaans. Een taaltje dat een mix is van alles maar ontstaan uit het Nederlands. Vroeger de enige officiële taal naast het Engels maar nu zijn er meer dan tien erkende talen in Zuid-Afrika. Het is duidelijk dat taal de verschillende bevolkingsgroepen niet dichter bij elkaar brengt waar sport dat wel doet. Nelson Mandela heeft daar gretig gebruik van gemaakt en dat lees je in een bijdrage van Niels Posthumus. Voetbal en rugby brachten blank en zwart samen en het leverde hen wondersnel mooie overwinningen op.

Maar dat apartheid nog niet helemaal verdwenen lees je in het verhaal over Stellenbosch. Je maakt er kennis met de realiteit die toeristen niet te zien krijgen. Daarnaast mogen twee onderwerpen zeker niet ontbreken, namelijk de Zulu's, de grootste bevolkingsgroep van Zuid-Afrika en de natuurparken. Een triest verhaal over de jacht op neushoorns drukt meteen de stemming.

Vijf auteurs brengen een prachtig verhaal over Zuid-Afrika achter de schermen. Het is een perfecte mix van hetgeen je als gewone toerist ziet en wat je niet te zien krijg of wat de échte achtergrond is. Deze vernieuwde uitgave van Zuid-Afrika is zeer actueel en opnieuw een waardevolle bron van informatie.

Het is ook mogelijk om een online versie te bestellen aan € 4,99. Het online boekje is via streaming (geen download)  te lezen op PC, tablet of smartphone. Meer informatie.

Tags: Te gast in, Vakantie Zuid-Afrika, Verre bestemmingen