• Richtprijs: € 13,50
  • Datum: 27/08/2009
  • Uitgeverij: De Alk
  • Verdeeld door: Agora Uitgeverscentrum
  • MOTOR TOERTOCHTEN OOSTENRIJK Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • MOTOR TOERTOCHTEN OOSTENRIJK Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

De vaak fraaie zwartwit foto's die de meerderheid van de pagina's sieren bieden de lezer alvast een mooie indruk van het landschap onderweg op de hier beschreven toertochten op de motor. Daarnaast moet je vaststelllen dat de tekstuele inhoud niet hetzelfde niveau haalt. Alhoewel de titel van het boek laat uitschijnen dat gans Oostenrijk aan bod komt, zijn het hoofdzakelijk de meest westelijke bondslanden die aan bod komen naast stukjes Duitsland en Zwitserland. Dat kan je ook afleiden uit het feit dat er voor de 10 rondritten slechts 3 startplaatsen zijn.

Ik was nog bezig mijn mening te vormen over het Oostenrijk-niveau van het boek toen ik in een paragraaf over Salzburgerland las: "De Oostenrijkse regering en de aartsbisschop zetelen in de hoofdstad Salzburg". De uitroep die me toen ontsnapte (in het lokale dialect!) is niet meteen geschikt voor publicatie. Mogelijk is de tekst van dit boek al lang geleden geschreven. De auteur meldt dat het Zumsteinhaus in Kempten (D) gebouwd werd "in het begin van de vorige eeuw". Blijkt dat de bouwdatum 1802 is ... De plaatsnaam Isny wordt soms ook foutief vermeld als Isney. Ook elders zijn er schrijffouten, terwijl de auteur twijfelt tussen al dan niet een hoofdletter voor Duitstalige gerechten.

De aandacht van de auteur is wel erg ongelijk verdeeld over verschillende bezienswaardigheden. Over het plaastje Rankwell lees je alleen maar: "U hebt weinig tijd om naar het mooie dorp te kijken". Om de groei van het aantal bedden in het dorpje Serfaus te beschrijven wordt er dan wel bijna een halve pagina voorzien. De lezer zal zich ook het hoofd breken over wat nu precies "een typisch gevormde bergketen" is. Met de volgende zinsnede heeft de lezer alvast minder moeite: "... een klimmende weg die u naar boven voert". Het dorpje Hittisau moet bijzonder hoog in aanzien staan bij de auteur. In twee op elkaar volgende zinnen meldt hij tweemaal dat het plaatsje een gezond klimaat heeft en ook nog eens dat er een versterkend klimaat heerst...

De volhoudende lezer moet rekening houden met de vele getallen in de tekst: stijgingspercentages, hoogten van bergen en lokaties zoals dorpen en meren, lengten en hoogten van bruggen, lengten en breedten van dalen, lengten van wandelpaden en trajecten, ... Soms wel nuttige informatie, maar teveel is teveel. Toch nog even vermelden dat het boek 10 motor toertochten bevat, elk ook met een routewijzer. GPS-files hiervoor zijn beschikbaar op een website waar ook motorvakanties kunnen gereserveerd worden. Het blijft een raadsel waarom uitgever en auteur de tekst blijkbaar totaal niet controleren, noch inhoudelijk noch taalkundig.

Afmetingen: 12 x 20 cm.