• Richtprijs: € 59,95
  • Datum: 2/02/2010
  • Uitgeverij: De Arbeiderspers
  • Verdeeld door: WPG
  • HEEL NEDERLAND Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • HEEL NEDERLAND Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Rik Zaal brengt met deze tweedelige uitgave een huzarenstukje voor elkaar. Dit eenpersoons megaproject behelst een overzicht van alle belangrijke regio's en plaatsen in Nederland. In zijn inleiding zegt de auteur bescheiden dat dit "heel nadrukkelijk een architectuurgids is", maar hetgeen de lezer aangeboden krijgt in deze twee boekwerken van allebei bijna zeshonderdvijftig pagina's gaat veel verder. De lezer krijgt ook veel historische en toeristische informatie. Bovendien neemt de auteur geen blad voor de mond als het gaat om "bezienswaardigheden".

Deze rijke informatiebron is hoofdzakelijk per provincie ingedeeld; alleen Flevoland wordt niet apart behandeld. De auteur beweert dan wel dat dit een architectuurgids is, maar de lezer vind evengoed informatie over natuur, af en toe over een aanbevolen fiets- of wandelpad, over kleine en grote musea, over de "grote" geschiedenis als over de petite histoire. De auteur verliest zich daarbij niet in details die alleen specialisten interesseren, maar heeft aandacht voor het totale plaatje.

Rik Zaal zegt keihard zijn mening over "bezienswaardigheden" of plaatsen die hem niet bevallen. Een paar voorbeelden: een bezoek aan Aalsmeer is niet aan te raden omdat het er waanzinnig druk is door het verkeer, het rare van Volendam is dat er zo weinig te zien en te beleven is voor toeristen, ... Een andere manier om zijn mening weer te geven is via foto's: van het plaatse Emmerhout bijvoorbeeld wordt alleen maar een rij garageboxen getoond ...

Een derde belangrijk aspect van dit boek is de schrijfstijl van de auteur. Die is nooit saai, zoals wel eens gebeurt in dit soort boeken, maar altijd onderhoudend, prettig en verhalend. Als lezer kan je zo "heel Nederland" rond reizen in je luie zetel zonder je te vervelen. De foto's zijn ondergeschikt aan de tekst en ook niet altijd van de beste kwaliteit. De tekst vraagt en verdient alle aandacht; het is niet in eerste instantie voor de foto's dat je dit boek in huis haalt.

Tags: Vakantie Nederland