GRENZELOOS

Book GRENZELOOS
  • GRENZELOOS Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • GRENZELOOS Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Van Lübeck aan de Oostzee trekt het schrijversduo Jacobs - De Decker van de omgeving van Lübeck aan de Oostzee naar Triëste in het noorden van Italië. Daarbij is het (voormalige) IJzeren Gordijn hun leidraad en wegwijzer. De aanwezigheid van die scheidslijn doorheen Europa leidde er toe dat een heleboel van de dorpen en steden op of aan die grens tussen Oost en West zeer vaak een heel eigen karakter en beslist ook een bijzonder verhaal hebben.

Gezien de relatieve ondoordringbaarheid van het vroegere IJzeren Gordijn waren de plaatsen in de buurt ervan niet de meest drukke of actieve. Langer dan plaatsen verder weg van de grens konden ze hun eigen karakter bewaren, iets dat ze vandaag mooi kunnen uitspelen voor de toeristen die op zoek gaan naar minder drukke regio's, naar authenticiteit.

Vaak zorgde de nabijheid van die Oost-West scheidslijn ook voor aparte verhalen, die de auteurs met graagte noteerden. Tegelijkertijd gingen ze op zoek naar monumenten en andere plekjes die toelaten stukjes geschiedenis en andere verhalen voor het voetlichtte brengen. Vaak gaan die verhalen overigens niet over het IJzeren Gordijn, maar over andere minder of niet gekende aspechten van de geschiedenis. Deze combinatie van reizen en verhalen valt wellicht in goede oren bij een breed publiek.

Zo is er het verhaal over de Niederfüllbacher Stiftung, die Leopold II twee jaar voor zijn dood oprichtte om zijn opbrengsten uit Kongo veilig te stellen voor de Belgische staat ... Overigens, deze financiële constructie droeg de naam van het plaatsje Niederfüllbach, waar zijn vader Leopold I met een actrice woonte vooraleer hij naar België kwam voor een véél beter betaalde job. Zelfs bij het IJzeren Gordijn leer je nog eens wat over het doen en laten van de Coburgs.

De talrijke mooie foto's, die dit boek een extra cachet, geven zijn van de hand van Wouter Rawoens.

Ondertitel: Een reis langs het IJzeren Gordijn.
Afmetingen: 19,5 x 23,5 cm.