CUBA - DOMINICUS TXT

Book CUBA - DOMINICUS TXT
  • CUBA - DOMINICUS TXT Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • CUBA - DOMINICUS TXT Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Wie op zoek is naar een betaalbare en handige reisgids over Cuba, zal in dit boek uit de  Dominicus TXT reeks zeker zijn gading vinden. Geen franje, maar vlot leesbaar en vol up-to-date informatie. Geograaf Marcel Bayer vertelt het verhaal van Cuba en zijn trotse bevolking op zijn eigen kritische en gedreven manier. In een eerste hoofdstuk laat hij ons kennismaken met het grootste eiland in de Caribische Zee : fauna en flora, de inwoners , religie, revolutie en economie worden kort toegelicht.

Vervolgens worden de geschiedenis en de politiek van Cuba onder de loep genomen.  Colombus ontdekte het eiland tijdens zijn zoektocht naar India. De jarenlange Spaanse overheersing drukte uiteraard haar stempel op de Cubaanse maatschappij. De Engelsen zorgden dan weer voor de aanvoer van slaven om de vele suikerrietplantages draaiende te houden. De slavernij werd hier tot laat in de 19e eeuw in stand gehouden. Na vele bloedige jaren van onafhankelijkheidsstrijd begon Fidel Castro in 1953 met zijn revolutie. Het duurde uiteindelijk tot 1959 voor hij samen met o.a. Che Guevara zegevierde. Een nieuw tijdperk was aangebroken : dat van de koude oorlog en het Cubaanse communisme. Volgens de auteur is het juist het hierdoor ontstane jarenlange isolement dat Cuba maakt tot wat het is : een schitterende en doorleefde parel.

Waar je ook gaat of staat in Cuba, overal wordt muziek gemaakt. Bayer besteedt hier in een 3e hoofdstuk  over kunst en cultuur ruimschoots aandacht aan. Andere items die aan bod komen zijn de literatuur, film, beeldende kunst, architectuur en sport. Het 4e hoofdstuk wordt volledig gewijd aan de hoofdstad Havana. Handige plannetjes helpen bij de oriëntatie, je verneemt welke de voornaamste bezienswaardigheden zijn en je leert iets over het dagelijkse leven in deze koloniale stad. In aparte kadertjes worden curiosa of highlights vermeld. Wist je vb. dat er een Chinese wijk is in Havana? Volgens hetzelfde patroon worden de overige delen van Cuba behandeld. Tot slot is er een uitgebreid hoofdstuk met praktische reisinformatie. Naast het gebruikelijke reistijd en klimaat, douane etc. is er een overzicht van goeie logeer- en eetadressen. Ook fiets- en salsavakanties, studeren in Cuba en ecotoerisme worden toegelicht.

Toerisme is big business in Cuba, en wie het land zelf gaat ontdekken zal aan deze eenvoudige reisgids alvast veel plezier beleven.

Tags: Ché Guevara, Citytrip Havana, Dominicus, Vakantie Cuba