• Bladzijden: 80
  • Richtprijs: € 8,95
  • Datum: 6/03/2011
  • Uitgeverij: Informatie Verre Reizen
  • BHUTAN, TE GAST IN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • BHUTAN, TE GAST IN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Dit boekje van Bhutan is wel heel bijzonder omdat het wellicht de enige Nederlandstalige toeristische uitgave. Dit kleurrijk land ligt tussen India en China. Het is voor de helft natuurgebied met bergtoppen van de Himalaya die de 7000 meter overschrijden. Massatoerisme zal je hier zeker niet vinden omdat het niet zo eenvoudig en goedkoop is om in Bhutan te geraken. Bovendien zijn rugzaktoeristen hier niet toegelaten. Bhutan wil meer toeristen verwelkomen en opent hiertoe binnenkort een nieuw vliegveld, doch wil het allemaal in geordende banen leiden. Duurzaamheid staat hoog in hun vaandel geschreven en is een van de vier pijlers waarop de koning zijn land verder wil uitbouwen.

Naast een duurzame sociaal-economische ontwikkeling zijn de andere pijlers: natuurbehoud, promotie van culturele waarden en het behoud ervan en goed bestuur. Dit is samengevat in één term: Bruto Nationaal Geluk. Begrijp je nu waarom niet alleen dit boekje maar ook het land Bhutan zo bijzonder is? We zijn nog maar aan bladzijde 12 aangekomen, dus nog 68 heel interessante en soms verrassende bladzijden informatie te gaan over het échte leven in Bhutan. Je zal al snel merken dat het toch niet helemaal het paradijs op aarde is.

In 12 hoofdstukken maak je kennis met verschillende aspecten van Bhutan geschreven door mensen die zowel voeling hebben met ons land als ervaren reiziger zijn in Bhutan. Dat is de beste manier om de Boeddhistische cultuur te beschrijven. Die bepaalt immers het volledige leven van de inwoners van Bhutan. Zo kom je veel te weten over hun festivals, klederdracht, de rol van de vrouw en dan is er het verhaal van de Heilige Dwaas. Een ander belangrijk thema is de natuur. Je krijgt heel wat informatie over de trektochten die gehouden worden in Bhutan naar de Himalaya.

Het is een verrassend boekje met actuele thema's zoals moderne ontwikkelingen combineren met duurzaamheid en de ontdekking van een prachtige natuur. Beslist een aanrader!

Tags: Himalaya, Te gast in, Vakantie Bhutan