• Richtprijs: € 49,95
  • Taal: Engels
  • Datum: 9/04/2007
  • Uitgeverij: KNNV Uitgeverij
  • THE TALE OF THE PRZEWALSKI'S HORSE (BOEK EN DVD) Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • THE TALE OF THE PRZEWALSKI'S HORSE (BOEK EN DVD) Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Deze zeer interessante combinatie van boek en dvd brengt het verhaal van de Przewalski-paarden, die een lichtpuntje vormen in het dramatische verhaal van de vele met uitsterven bedreigde diersoorten op onze aarde. Tegelijkertijd belichten dit boek en de bijhorende dvd ook Mongolië, naar mijn mening één van de mooiste, zoniet het allermooiste land van de wereld, als je naar de landschappen kijkt.

Boek en dvd brengen het verhaal van de enige en laatste wilde paarden op de wereld. Ze werden genoemd naar de Russische kolonel Przewalski, die het dier ontdekte in 1878. Nochtans was er voor dit paardenras ook een eigen Mongoolse naam: “takhi” (“takh” in het enkelvoud).  Na deze ontdekking werden een zestigtal dieren uitgevoerd naar dierentuinen overal in de wereld. In het begin van de zeventiger jaren van vorige eeuw, toen alle nog in vrijheid levende “takhi” reeds uitgestorven, waren begon het Nederlandse echtpaar Jan en Inge Bouman zich in te zetten voor deze oerpaarden, die 30.000 jaar geleden al rondzwierven in Centraal-Azie. Hun jarenlange inzet resulteerde in 1992 in de terugkeer van de eerste dieren naar de vrijheid hun thuisland.

Het boeiende en complexe verhaal van de terugkeer van de “takhi” wordt grondig uit de doeken gedaan in deze uitgave. Herintroductie van deze paarden is immers een werk waarbij tal van factoren van invloed zijn en waarvoor de medewerking van tal van individuen en instanties verreist is. Daarom bijvoorbeeld is er in dit boek zoveel aandacht voor het Nationaal Park “Hustai”, waar de dieren nu van hun vrijheid genieten, en voor het ecosysteem van dit natuurgebied.

Boek en dvd vullen elkaar perfect aan. Het boek brengt alle feiten over de terugkeer van de “takhi”; de dvd toont het succesrijke resultaat van alle inspanningen. De fraaie landschappen in het rijkelijk geïllustreerde boek worden nog veel prachtiger getoond op de dvd, waar je natuurlijk ook de dieren van hun herwonnen vrijheid ziet genieten.

De bijzonder mooie dvd, met een film van Micaela van Rijckevorsel, is Mongools en Russisch gesproken, maar Nederlands ondertiteld. De speelduur ervan bedraagt 65 minuten. Terwijl je geniet van de paarden en de landschappen hoor je prachtige Mongoolse muziek op de achtergrond.

De combinatie van beide schitterende uitgaven heeft méér te bieden dan alleen maar het verhaal van de “takhi”; het brengt ook de schitterende landschappen van Mongolië dichterbij. Kan je (nog) niet naar dit bijzonder mooie land, dan heb je toch al het boek en de dvd om ermee kennis te maken. Wie weet brengt dat extra motivatie om toch ooit naar het thuisland van de “takhi” te trekken.

Formaat: 24 x 28 cm, genaaid, gebonden
Extra: met film op dvd (65 minuten)