• Bladzijden: 385
  • Richtprijs: € 60,00
  • Datum: 21/05/2022
  • Uitgeverij: Hannibal Books
  • ZOT VAN DIMPNA Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • ZOT VAN DIMPNA Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Volgens de legende arriveerde de Ierse koningsdochter Dimpna in de zesde eeuw in de buurt van Geel, op de vlucht voor haar vader die haar wilde huwen na het overlijden van haar moeder tevens zijn echtgenote. De baldadige vader zocht en vond zijn dochter en onthoofde haar. Hieruit groeide zowel de verering voor de heilige Dimpna (patrones van de geesteszieken) als de unieke vorm van gezinsverpleging waarvoor Geel wereldwijd bekend staat.

Rond 1505 schilderde Goossen Van der Weyden (kleinzoon van de befaamde Rogier Van der Weyden) het levensverhaal van Dimpna op 8 panelen, die samen een altaarstuk vormen. In 2010 kwamen de panelen in handen van The Phoebus Foundation, die ze uitermate grondig liet onderzoeken, restaureren en tentoon stelde. Voorliggende schitterende uitgave toont het eindresultaat daarvan.

Tal van auteurs omschrijven in duidelijke taal de diverse aspecten van het wetenschappelijk onderzoek rond Dimpna en het altaarstuk van Goossen Van der Weyden. Bijzonder interessant is dat ze hun werk in een breder tijdskader plaatsen, waarbij zowel eerdere kunstenaars als tijdgenoten aan bod komen. Tegelijkertijd hebben ze oog voor de religieuze en samenlevingsaspecten van het tijdsgewricht waarin Goossen Van der Weyden aan de slag was in zijn atelier.

Rond dit altaarstuk van Goossen Van der Weyden loopt nog tot 28 augustus 2022 een bijzondere tentoonstelling in de Sint-Dimpnakerk in Geel (www.zotvandimpna.be). Ook als je die tentoonstelling niet haalt dan is deze zeer boeiende en bijzondere uitgave iets om blijvend van te genieten.

Zot van Dimpna? Zeker weten!

Ondertitel: "Acht panelen vol passie, lef en rebellie".

Tags: Geschiedenis